TUREN ÄR SNART kommen till en fast förbindelse även mellan Helsingborg-Helsingör. I går presenterades en detaljerad plan för en sådan. Foto: Sara Strandlund
TUREN ÄR SNART kommen till en fast förbindelse även mellan Helsingborg-Helsingör. I går presenterades en detaljerad plan för en sådan. Foto: Sara Strandlund

Debatt: Helsingborg-Helsingör!

Publicerad
Uppdaterad
Knappt har konfettin från invigningen av City-tunneln i Malmö sopats upp förrän en detaljerad plan för en fast förbindelse i norra delen av Öresund presenteras. Det är IBU-Öresund, vilket betyder infrastruktur- och stadsutveckling vid Öresund, som håller slutkonferens och presenterar vad som krävs i järnvägar och järnvägar de närmaste decennierna. Det är ett samarbete mellan Region Skåne och de två regionerna på Själland.

Kärnpunkten i det aktuella förslaget är en ny fast förbindelse över Sundet
i norr. Mellan Helsingborg-Helsingör ska ett antal tunnlar finnas för person- och godståg och för vägtrafik.
32 miljarder danska kronor beräknas investeringen bli, väl i klass med Öresundsbron och minst fyra gånger dyrare än Citytunneln.
Om den svenska regeringens utredning, som är en följd av det svensk-danska ministermötet i juni i år, kommer med en lika storstilad plan vet vi inte. Men IBU-Öresund talar väl för att behoven kräver detta.

Det bästa är att beräkningarna tyder på att förbindelsen kan bli en lönsam investering. Precis som Öresundsbron och Stora Bält-förbindelsen kommer den att kunna betalas med trafikavgifter.
Danska regionstyrelseordföranden Vibeke Storm Rasmussen förklarar att den även kunde täcka delar av den behövliga ringlinjen kring Köpenhamn.
Det betyder att om danskarna tvekar - de är ju upptagna av Fehmarn Bält, som i nuläget kan räknas hem lika lätt - så kan det bli en god affär för Sverige att ensamt bygga HH-förbindelsen.

Mycket av vinsterna kommer uppåt landet, precis som det faktiskt tycks vara så att en hel del av den samhällsekonomiska vinsten av Fehmarn Bält hamnar till och med norr om Smålandsgränsen.
HH-förbindelsen är ett jätte-projekt - men det räcker inte med det för att den fulla kraften i södra Skandinavien ska kunna utvecklas.

Höghastighetståg både mellan Öresund och Stockholm/Oslo, samt mellan Köpenhamn och Hamburg, är också viktiga beslut.
Det europeiska snabbtågen måste hänga ihop.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag