Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Csaba Perlenberg

Varför vill inte Sverige ställa om till ett hållbart flyg?

Öresundsbron och Kastrup.Foto: SHUTTERSTOCK
Foto: NORA LOREK

I Danmark tar S-regeringen initiativet till en grön omställning av flyget. I Sverige vill regeringen - ja, vad då?

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. KvP:s politiska hållning är liberal.

Medan flygpolitikens framtid i Sverige sitter i ett miljöpartistiskt skruvstäd och den socialdemokratiska delen av regeringen sätter sin tillit till att flygbranschen reder sig bäst själv, togs det under gårdagen ett konkret grönt kliv mot en hållbar flygbransch på andra sidan sundet.

 

Den danska transportministern Benny Engelbrecht presenterade under onsdagen ett nytt klimatpartnerskap mellan S-regeringen och den danska flygbranschen.

 

Uppgiften är glasklar: Partnerskapet ska komma med förslag på hur flygbranschen kan bidra till att Danmarks mål om en reduktion på 70 procent av koldioxidutsläppen ska vara uppnås om tio år, 2030.

 

I ett pressmeddelande säger Engelbrecht att: ”Vi är beroende av luftfarten för att komma effektivt runtom i världen. Därför är det avgörande att vi kan fortsätta att flyga. Men vi måste och ska flyga grönare än vad vi gör i dag”.

 

Ordföranden för partnerskapet blir SAS koncernchef Simon Pauck Hansen.

 

Det blir nu upp till partnerskapet och branschen att dra in fler aktörer i samarbetet. Både ny teknologi och nya bränsletyper ska ingå i lösningarna.

 

Snabbt ska det gå: Redan i februari 2020, det vill säga om ett par månader, ska förslagen presenteras.

 

Den danska flygbranschen har knappast stått och samlat damm i hangaren i väntan på politiska initiativ: Tidigare i år presenterade Brancheforeningen Dansk Luftfart (BDL) ett iniativ där den danska flygbranschens målsättning var att bli koldioxidneutral år 2050. 

 

Det är dock tio år senare än Norge, som presenterat ambitionen att all inrikes flygtrafik ska vara elektrifierad år 2040.

 

I sitt omställningsutspel tidigare i år föreslog även BDL just den typ av överenskommelse som den nya danska regeringen klokt nog gjort till sitt eget. BDL föreslog även tidigare i höstas vad man kallar för ”klimabidrag”, det vill säga en klimatavgift på mellan 20 till 30 kronor per flygbiljett för danska flygresor i Danmark, Skandinavien och Europa. Dessa ska sedan användas för en grön omställning i flygbranschen. Enligt beräkningar skulle 250 till 300 danska miljoner om året därmed kunna gå till en klimatfond som ska finansiera forskning och omställning till en grön, dansk luftindustri. Det har även nämnts att medlen ska användas till att få i gång dansk produktion av biobränsle.

 

Det är en betydligt klokare pålaga än den svenska flygskatten som överhuvudtaget inte är kopplad till omställning utan endast är inriktad på ett destruktivt minskat flygande.

 

Att det är den danska flygbranschen själv som föreslår ett ”klimabidrag” är ett sätt att undgå en reglerad flygskatt likt den i Sverige. 

 

Att Danmark nu går före i den gröna omställningen av flygtrafiken är föredömligt. Störst effekt hade det dock varit om de skandinaviska länderna gemensamt kommit överens om rimliga och hållbara villkor, inte bara för att flygbranschen ska kunna överleva omställningen, utan även att omställningen ska bli möjlig. Här spelar SAS givetvis en nyckelroll med sin unika nordiska översikt.

 

I Sverige har den gröna omställningen av flyget hamnat i en politisk och mental låsning.  Den politiska beröringsskräcken är total. Det offentliga regeringsbråket om en nödvändig utbyggnad av Arlanda är det senaste beviset på den samhällsskada som flyghatet orsakar. Danmark och de danska Socialdemokraterna har förstått och erkänt att flyget är absolut nödvändigt för det danska välståndet och välfärden. I Sverige är det raka motsatsen: En diffus flygskam ska vara någon form av självreglerande transportcensur.

 

Det är nästan som om Sverige och den danska regeringen inte vill ha ett grönt flyg.

 

För sydsvenskar är det därför alldeles ypperligt att Kastrup finns en kort tåg- eller bilresa bort.

 

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida