Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Csaba Perlenberg

Stoppa åderlåtningen av svenska flygplatser

Sverige behöver sitt flyg.Foto: JOHAN NILSSON/TT
Csaba Bene Perlenberg, fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida.Foto: NORA LOREK

Regeringen tar en stor politisk risk genom att inte motverka åderlåtningen av svenska flygplatser. Få länder är så illa lämpade för en flygfri framtid som vårt.

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. KvP:s politiska hållning är liberal.

Flygskammen fungerar – och det kan skapa enorma problem för de delar av landet som inte heter Stockholm. 

 

Mitt under rådande omställning, där det krävs avsevärda investeringar i närtid för att göra flyget utsläppsfritt, rapporterar de allra flesta svenska regionala och lokala flygplatserna röda, vikande siffror. 

 

Flygskatten och ett ändrat resemönster slår hårt mot tillgängligheten för städer som behöver snabba och effektiva transporter till och från huvudstaden. Och, bör det tilläggas, vice versa.

 

Det finns nog få länder som är så illa lämpade som Sverige för en framtid utan flyg, givet de stora avstånden i stora delar av vårt avlånga land.

 

Under det gångna året har flera regionala flygplatser meddelat att de fått skrota planerade mångmiljoninvesteringar. Samtidigt tuffar statliga Swedavia på med en historisk utbyggnad av Landvetter i Göteborg.

 

För de mindre flygplatserna, som inte har ett statligt bolag i ryggen, är det tuffare. Det finns ingen tillgänglig resestatistik för Ängelholm-Helsingborg Airport då den inte ägs av Swedavia, men ett oroväckande tecken, inte minst ur klimatsynpunkt, är att den privata flygbusslinjen som länge trafikerats av Bergkvara Buss läggs ner från och med årsskiftet. Lönsamheten har varit för dålig. Detta meddelades i förra veckan. Det slår hårt mot en flygplats som redan konkurrerar med Halmstad Airport endast ett par mil bort. 

 

Sett till den senaste passagerar- och landningsstatistiken från statliga Swedavia finns det anledning för regeringens röda halva, den som inte är fullt så tillväxtfientlig och glesbygdsfrånvänd som den andra halvan, att fundera på hur en framtid med knaggligt tågsystem och isolerade delar av landet skulle se ut. 

 

När det kommer till landningsstatisik är Malmö näst hårdast drabbat efter Umeå. Mellan januari till november har det skett 16 procent färre inrikes landningar än motsvarande period 2018. Även när det gäller utrikes landningar är Malmö näst mest drabbat, med 10 procent färre landningar än 2018, efter Luleås 18 procent.

 

Medan Malmö har sett en passagerarminskning mellan januari till november på 8 procent, har Ronneby flygplats sett en minskning med nästan tio procent (9).

 

Regeringens aggressiva flyghets, ivrigt påhejad av ett miljöparti som inte vill ha ett flyg oavsett om det tar kraftiga steg för att minska sina utsläpp, är en politisk bomb i vardande. Fortsätter det på den inslagna vägen utlovas nedlagda jobb och ett stympat näringsliv; det blir svårare att decentralisera statliga myndigheter; rekryteringsproblemen ökar för de verksamheter som redan placerats utanför tullarna samt ett förutsägbart, generellt ökat missnöje till följd av en geografisk isolering.

 

Redan i dag är det hopplöst att ta sig från Malmö Sturup Airport till Stockholm senare än klockan 19:25, och då till den avlägsna flygplatsen Arlanda. Vill man åka senare är det antingen det oftast överfyllda nattåget, som berövar människor värdefull sovtid med partners och familj, eller en generös avgång klockan 22:55 från Kastrup. Från Ängelholm går sista flighten 19:35.

 

I dag är det alltså lättare att ta sig sent på kvällen från Danmark till Stockholm än från Sverige. 

 

Minskat flygande kan i det korta perspektivet vara ett giltigt politiskt mål. Det motsägelsefulla är att det i dag inte finns något politiskt uppdrag för att den statliga Swedavia ska avveckla sig själv. I stället åderlåts den inrikes flygningen månad för månad med regeringens goda minne.

 

Socialdemokraterna måste besinna sig och avskaffa flygskatten, som inte ens är en grön avgift, samtidigt som en tydlig färdriktning måste presenteras för hur hela Sverige ska kunna leva med en flygtrafik som även fortsättningsvis ska göra Sverige tillgängligt och konkurrenskraftigt.

 

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida