Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Csaba Perlenberg

Sonessons osanning kan kosta regionen miljarder

Carl-Johan Sonesson (M).
Foto: JOHAN NILSSON/TT
Csaba Bene Perlenberg, fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida.
Foto: NORA LOREK

Genom att felaktigt hävda att HH-förbindelsen kan finansieras genom brukarfinansiering riskerar regionstyrelsens ordförande Carl-Johan Sonesson (M) ett hål på 10 miljarder kronor i Region Skånes sparbössa.

OPINION. Chocken verkar på sina håll ha varit omfattande och djupgående efter att Trafikverket och danska Vejdirektoratet nyligen meddelade att det finns betydliga nackdelar och utmaningar med en HH-förbindelse mellan Sverige och Danmark. Inte minst ekonomiska sådana. 

Från Helsingborgs håll fortsätter ledande företrädare att uppträda som om ingenting hänt, något som fick HD:s fristående skribent Ingrid Runsten att träffsäkert slå fast att ”Helsingborgs politiker måste sluta slå blå dunster i ögonen på folk” (4/2).

Förr eller senare kommer verkligheten att göra sig påmind. Icke desto mindre är det anmärkningsvärt att ledande regionföreträdare, som torde vara aningen mindre påverkade av personlig prestige gällande det lokala pendeltågsprojektet, far med direkt osanning flera veckor efter att utredningen presenterats. 

Som regionstyrelsens ordförande Carl-Johan Sonesson, exempelvis. I ett pressmeddelande den 11 februari gjorde moderaten det direkt felaktiga och häpnadsväckande påståendet att HH-tunneln skulle kunna brukarfinansieras:

– Eftersom jag är ordförande i både Region Skåne och i Greater Copenhagen är jag glad över att det finns en samstämmighet mellan företrädare för Skåne och Själland om HH-leden. Vi menar att den strategiska analysen som presenterades förra veckan visar att den nya förbindelsen kan byggas och dessutom kan brukarfinansieras.

Antingen har Carl-Johan Sonesson inte läst rapporten eller så vilseleder han medvetet. Slutsatsen är mycket tydlig i den dansk-svenska utredningen: Om HH-förbindelsen ska byggas med både väg- och lokaltågskapacitet (tunneln saknar som bekant nytta för nationella och europeiska passagerartåg och godståg) krävs betydande tillskott från danska och svenska staten. En väg- och tågtunnel är samhällsekonomiskt olönsam och behöver mellan 15,7 till 20,1 miljarders tillskott för att kunna betalas på cirka 40 år. 

Varför Sonesson påstår något så uppenbart direkt felaktigt kan bara han svara på. Allvarligt är dock att det påståendet kommer efter att han och oppositionsregionrådet Henrik Fritzon (S) tidigare i år gjorde ett stort nummer av att Region Skåne var beredd att använda regionen som bank för bygget av HH-förbindelsen. Detta redan innan utredningen presenterats och innan det fanns en officiell prislapp på projektet. 

Om det vårdslösa skånska erbjudandet blir verklighet, innebär det att de skånska skattebetalarna inte får tillbaka sina pengar och inte heller tjänar ett öre på brukarfinansieringen - eftersom det inte finns förutsättningar för en heltäckande brukarfinansiering. I stället skulle Region Skåne behöva skjuta till hälften av de 15,7-20,1 miljarderna som en väg- och lokaltågsförbindelse går back med, under förutsättning att Danmark står för hälften av risken.

Var i alliansens och Socialdemokraternas skånska budget finns det utrymme för en förlust på 10 miljarder kronor att peta in i HH-förbindelsens fiskalt läckande tunnlar?


Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida