OPINION. Det blir tacksamt nog allt lättare att komma ut som flygoptimist. Numera finns det inte bara en väg utan flera till ett hållbart flyg. Häromdagen förordades vätgas som den stora lösningen på grönt flyg av flera tunga aktörer på Dagens Nyheters debattsida. Samtidigt planeras en tredjedel av flygbränslet bestå av svenskt skogsavfall om tio år. Det finns dock ingen anledning att tro att det är ändstationen. När väl produktionen kommit i gång och funnit lönsamhet kommer marknadskrafterna att ombesörja en accelerering av inblandningen av biobränsle. Och på det, elektrifieringen, givetvis.
Trots de uppenbara rörelserna mot det utsläppsfria flyget finns det fortfarande de som motarbetar en bransch som är i kraftig och kontinuerlig förändring. Motståndet är ofattbart och fantasilöst. Lyckligtvis nog tar borgerligheten upp kampen för att försvara rörlighet och effektiva kommunikationer. I går söndag skrev flera moderata lokal- och regionpolitiker på debattsidan i Aftonbladet, däribland Helsingborgs Peter Danielsson och Anna Tenje i Växjö, och påpekade det uppenbara:
”Elflyget har en otrolig potential för den nära framtidens korta och snabba persontransporter. Elflyget bedöms introduceras i inrikesflyget redan i mitten av 2020-talet. Inte nog med att det är utsläppsfritt, elflyg är också avsevärt tystare än dagens flygplansmodeller och kräver radikalt kortare start- och landningssträckor. Detta innebär att framtidens regionala flygplatser kommer slippa dagens problem med bullerstörningar och behov av stora markytor.”
Det finns dock de som inte håller med. När regionparlamentet i Skåne samlas i dag för att debattera budgeten för det kommande året föreslår både Miljöpartiet och Vänsterpartiet att stödet till Kristianstad Airport ska slopas.
Exempelvis Vänstern skriver: ”Trots det akuta klimathotet ger Region Skåne fortfarande subventioner och bidrag till klimatskadliga verksamheter. Det måste upphöra. Driftsstödet till Kristianstad airport ska avvecklas och inte förlängas när det nuvarande avtalet går ut. Några engångsbidrag ska heller inte betalas ut till de regionala flygplatserna i Skåne.”
Både MP och Vänstern avslöjar sig själva. Hade partierna verkligen velat uppmuntra till omställning hade de i stället villkorat stödet till Kristianstad Airport med tydliga gröna krav och en utvecklingskurva mot full hållbarhet. Men för MP och Vänstern är det viktigare att tillgängligheten och tillväxten i östra Skåne ges en ordentlig rak vänster.
Vinsten med det gröna flyget är större än bara en klimatmässig vinst. Givet att exempelvis elektriska inrikes flygplan sänker kostnaderna för driften kommer det även innebära att helt nya linjer i en nära framtid. I stället för flera timmar på tåg och byten från exempelvis Kristianstad till Göteborg kommer det i framtiden bli möjligt med dagliga turer till exempelvis Landvetter från östra Skåne.
Det kommer inte bara flygas mer i framtiden. Det kommer även krävas helt nya lokala flygplatser dit det i dag inte ens går tåg.
Det gröna flyget blir en demokratisering av tillgängligheten och människors rörelsefrihet. Det kommer att öppna upp glesbygd för en revolutionerande tillgänglighet. Men då måste flygplatser som Kristianstad Österlen Airport uppmuntras och stöttas för att förbereda inför en grön vardag.
Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida