Csaba Perlenberg

Slösa inte bort nya Malmö konstmuseum som alibi

Rosengård. Foto: FRITZ SCHIBLI/EXPRESSEN/KVP
Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida. Foto: NORA LOREK

Det nya konstmuséet i Malmö får inte slösas bort på posering. Våga placera kulturinstitutionen i Rosengård, inte utanför.

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. KvP:s politiska hållning är liberal.

Kulturpolitik som valvinnande fråga i Malmö? Malmöalliansen drog under söndagen sitt strå till stacken. I ett utspel på Sydsvenskans Aktuella Frågor tog de fyra borgerliga partierna, varav Centerpartiet och Kristdemokraterna inte sitter i stadens fullmäktige, ställning för att placera Malmös konstmuseum i Rosengård. Men det kulturpolitiska utspelet handlade om mer än bara geografi. Det var även en innehållsdeklaration:

 

"Det nya konstmuseet bör ha barn och unga i fokus, och arbeta med att skapa förutsättningar för delaktighet och människors förmåga att uttrycka sig. Det är särskilt viktigt för barn och unga i utanförskap eftersom många av dem bor i hem som saknar tillgång till välfyllda bokhyllor och instrument", skrev Torbjörn Tegnhammar (M), Roko Kursar (L), Niels Paarup-Petersen (C) och Torsten Elofsson (KD). 

 

Den kulturpolitiska konfliktytan gentemot nuvarande styrande partier torde vara noll. Utspelet visar på en mognad i oppositionspolitiken som borgar för en ansvarstagande och långsiktigt hållbar, och tryggt förutsägbar, lokal kulturpolitik. Samtidigt är det ett budskap om att Malmö under ett borgerligt styre inte kommer att förändras (läs: försämras) enligt vänsternidbilder om en borgerlighet som inte vet att värdera kulturfrågor. 

Malmöalliansen skriver även i Sydsvenskan att de även vill skapa nya samarbeten för att nå nya målgrupper, "gärna i samverkan med näringslivet". En sådan ambition kan endast misstänkliggöras av den mest cyniska institutionsvänstern. 

 

Tyvärr upprepar Malmöalliansen samma misstag gällande placeringen i Rosengård som fem ledande fastighetsföreträdare tidigare gjort angående samma fråga. Förra sommaren skrev VD:arna för Rosengårds Fastighets AB, Heimstaden AB, MKB Fastighets AB, Fastighets AB Balder och Victoria Park AB på Kvällsposten Debatt:

"Även om Rosengård klarar sig utan ett konstmuseum så tror vi att Malmö Konstmuseum är en viktig pusselbit för Rosengårds och Malmös utveckling. Som det beskrivs i förstudien är det en välkänd faktor att ”konstmuseer kan spela en mycket viktig roll i samtida stadsutveckling”. Tillsammans med de omfattande satsningar som nu görs kan ett konstmuseum göra stor skillnad”. Fastighetsprofilerna argumenterade vidare att: "Ett konstmuseum vid Rosengårds station skulle innebära ytterligare ett viktigt steg framåt för en sammanhållen stad och vi hoppas därför att Malmö kommer att gripa möjligheten att tänka nytt och annorlunda när ett nytt konstmuseum ska byggas."

 

Att förlägga ett nytt konstmuseum till Rosengård är både rätt och riktigt tänkt. Gentrifieringen av stadsdelen är av stor vikt för Malmös framtid. Däremot är det inte rimligt att förlägga institutionen till kommande Rosengårds station. Ett nytt konstmuseum får inte förläggas i utkanten av det område som flera ledande samhällsaktörer nu gör en gedigen och målmedveten satsning för att lyfta. Det får inte bli som så att besökare bara tar tåget till muséet med minst antal steg mellan station och kulturhus. Ska det vara någon nytta med att förlägga en ny ledande kulturinstitution till Rosengård med syfte att lyfta just Rosengård, måste de på riktigt vara en del av stadsdelen, inte bara vid inkörsporten som få kommer bemöda sig att ta sig igenom. 

 

Ett nytt konstmuseum måste fungera som en brygga mellan Rosengård och resten av Malmö, inte en port som tillresta inte behöver gå igenom. Ängslighet är inte en gångbar kulturpolitik.

 

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida.