Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Csaba Perlenberg

Skånetrafiken måste trycka på coronabromsen

Begränsa antalet passagerare per buss.Foto: SKÅNETRAFIKEN
Csaba Bene Perlenberg, fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsidaFoto: NORA LOREK
Foto: Privat

Att Skånetrafiken underlättar för resande under rådande pandemi genom att erbjuda sommarbiljetten med billigare resande är direkt ansvarslöst.

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. KvP:s politiska hållning är liberal.

OPINION. Det brukar heta att det bara finns två saker som är säkra här i livet: Döden och skatter. Benjamin Franklin, som myntade uttrycket, får dock ursäktas för att han missade ett tillägg: Coronaträngseln på Skånetrafikens bussar.

 

Trots att Folkhälsomyndigheten helt har avrått människor från att åka bland annat buss under sommaren, blir det svårt eller nära nog omöjligt för resenärer att inte trängas eller bli utsatt för trängsel mot sin vilja när exempelvis Skånetrafiken i förra veckan tvingades ställa in tågen mellan Malmö och Lund under ett helt dygn, till följd av en teknisk olycka. Inte minst när Skånetrafiken endast satte in ersättningsbussar ”i begränsad omfattning”. 

 

Kvällsposten kunde på nyhetsplats rapportera om trängsel (2/7) på bussarna. Även på befintliga busslinjer inom både stads- och regionaltrafiken på olika platser i Skåne har det rapporterats om trängsel under den senaste tiden.

 

För de som vill ta sitt ansvar att hålla avstånd till sina medpassagerare men ändå måste nyttja kollektivtrafiken blir det en omöjlig situation där de flesta väljer att utsätta sig själva och andra för en ökad smittrisk. 

 

Skånetrafiken tar heller inget konkret ansvar för att riskminimera: I dag finns det ingen maxgräns för hur många passagerare som får åka per buss. Det borde det finnas. 

 

Skånetrafikens brist på en säker coronastrategi försätter passagerarna i livsfara. Visserligen har resenärer ett individuellt ansvar att ta genom att bedöma risken vid påstigning, men det räcker inte när Skånetrafiken inte tar sitt ansvar att möjliggöra för en smittfri och säker resemiljö för passagerarna.

 

Det är uppenbart att Skånetrafiken inte hörsammat Folkhälsomyndighetens uppmaning utifrån ett kollektivtrafikperspektiv. Att människor måste fortsätta åka kollektivt är en sak – att uppmana skåningar att resa med Skånetrafiken under en pandemi en helt annan. Att bolaget denna sommar erbjudit sommarbiljetten, där resenärer kan betala 699 kronor för att resa fritt i hela regionen mellan 15 juni till 15 augusti, är direkt ansvarslöst. På så sätt underlättas och uppmanas till ett ökat resande under en period där många normalt hade varit på utlandssemester, än om normala priser hade gällt. 

 

I själva verket finns det flera goda argument för att Skånetrafiken borde ha chockhöjt sina priser för att sänka antalet resenärer så långt det är möjligt under pandemin. Det hade troligtvis haft en avkylande effekt på resandet. En annan åtgärd som borde ha övervägts är att Skånetrafiken erbjuder resenärerna taxiresor för de sträckor där det inte finns några andra alternativ, för att minska smittspridningen.

 

Att alla ska hjälpas åt för att minska smittspridningen är ingen giltig strategi när det uppenbarligen finns dem som antingen inte kan eller vill minska smittrisken genom att avstå från kollektivtrafikresor med exempelvis Skånetrafiken. Snart måste Skånetrafiken börja överväga att helt enkelt trycka på coronabromsen och begränsa antalet resenärer som det är möjligt att ta med på varje tur – annars riskerar Skånetrafikens gula regionbussar bli kända som coronabussarna.

 

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida