Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Csaba Perlenberg

Skånes framtid är tysk

Arbetspendling till Hamburg blir ny vardag i slutet av 20-talet.
Foto: FEMERN A/S
Csaba Bene Perlenberg, fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida.
Foto: NORA LOREK

Norra Europa knyts samman som aldrig förr när Malmö hamnar på pendlingsavstånd från Hamburg. Skåne och Sverige måste vara redo för öppenheten.

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. KvP:s politiska hållning är liberal.

OPINION. I en tid av gränsstängningar och minskat resande verkar det nästan vara en utopisk framtidsfantasi: Fordons- och tågtunneln Fehmarn Bält-förbindelsen mellan danska Rödby och Puttgarden i Tyskland blir äntligen av.

Nu har det förvisso varit känt i flera år, men efter att förvaltningsdomstolen i Leipzig under förra veckan meddelat att de avslog det sista överklagandet finns det inga hinder för byggandet. Danmark har dock inte väntat på domstolsgodkännandet utan helt sonika inlett arbetet genom att bygga en arbetshamn på den danska sidan. Nu kan tunnelarbetet inledas även på andra sidan.

I slutet av 2020-talet ska den vara klar, förbindelsen som hackar ner restiden mellan Köpenhamn och Hamburg till 2,5 timmar. Därmed kommer skåningar få närmare till den tyska världsstaden än vad vi har till vår svenska huvudstad. 

Det kräver sina förberedelser – redan nu. Medan Öresundsregionen håller andan inför den dansk-svenska utredningen av en HH-förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör, som troligtvis kommer komma fram till att det är omöjligt att genomföra på grund av olika målbilder av vad förbindelsen ska uppnå, måste Skåne planera både för ett scenario där det inte överhuvudtaget blir någon andra Öresundsförbindelse och ett scenario där det byggs både en andra och en tredje förbindelse mellan Sverige och Danmark.

Givet Fehmarn Bält-förbindelsens tydliga fokus på handel och export och import med ökade varutransporter både på räls och med tunga lastbilar, är det just den rälsbundna transporten som kräver sin lösning i en snar framtid då Öresundsregionen blir en flaskhals. HH-förbindelsen utreds inte ens för godståg. Öresundsmetron mellan Malmö och Köpenhamn vill dra en förbindelse där det redan finns en. Ur ett klimat- och näringslivsperspektiv, samt säkerhetsmässigt, borde en andra Öresundsförbindelse erbjuda både godstågskapacitet och ha en annan dragning än Öresundsbron. Då är Europaspåret mellan Landskrona och Köpenhamn, som har stort branschstöd från den svenska tågsfären, den enda rimliga lösningen. Det skulle dessutom ytterligare minska restiden från Stockholm till Hamburg och inte kräva en onödig omväg ner om Malmö.

Men den största förändringen kommer inte främst bli tidsmässig eller ens transportmässig. Den kommer vara av den kulturella sorten. Plötsligt måste skåningar förhålla sig till Tyskland som en betydligt närmre granne än tidigare. Strategiskt skapar det också sina utmaningar. När slussen till Tyskland väl är vidöppen kommer Skåne att ligga i utkanten av en ny nordeuropeisk megaregion. Det kräver en omorientering i Region Skånes och Öresundsregionens självbild. Självfallet ska integrationen mellan Sverige och Danmark fortsätta, men nu tillkommer det för Sveriges del en tysk komponent. Att arbetspendla mellan Malmö och Hamburg kommer bli en vardagssyssla. Då måste de problem som i dag finns i den svensk-danska gränspendlingen ha hanterats både i relation till Danmark och gentemot de nya förhållandena med Tyskland.


Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida