Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Csaba Perlenberg

Skåne är på väg att bli Sveriges nya centrum

FÖRFLYTTNING. SJ:s fokus är på väg att skifta till Skåne och Köpenhamn. Foto: STEFAN NILSSON
Csaba Bene Perlenberg, fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida. Foto: NORA LOREK

VISBY. Det som är bra för Skåne är också bra för Stockholm.

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. KvP:s politiska hållning är liberal.

Framtiden är ljus – om vi inte blir förblindade av alla möjligheterna. Så kan budskapet sammanfattas efter ett tågcentrerat seminarium under gårdagen med sydsvenskt och kontinentalt fokus på Fehmarn Bält-förbindelsen som hölls i Visby under pågående Almedalsveckan. Platsen var givetvis Öresundshuset. 

 

Men för en gångs skull var det inte skånska politiker eller företag som slog sig för bröstet om Skånes allmänna storslagenhet. I stället var det nationella röster vars perspektiv var både upplysande och inspirerande.

 

SJ:s Vd Christer Fritzon har tidigare deklarerat att Skåne är framtidens nav för SJ:s tågverksamhet - vilket upprepades än en gång med emfas under gårdagen.

 - Navet kommer att flytta ner till Köpenhamn. Vi kommer att få en enorm marknad som öppnar upp sig när vi får Fehmarn Bält-förbindelsen sade Vd:n och lade till:

- Det är kanske inte jätteroligt om man tittar från ett Stockholmsperspektiv, att navet flyttas ner till Köpenhamn, men jag hoppas att det inte uppfattas så då jag hoppas att vi kommer att ha höghastighetståg.

 

För SJ hägrar Berlin och Hamburg men även den danska marknaden. Enligt Fritzon tittar SJ för närvarande på att köra svenska tåg till både Odense och Århus. Och till Hamburg ska det med tunneln och kapade köer och restider endast ta två och en halv timme vid 20-talets slut.

 

Fritzon vidgade också diskussionen från de hårda, tekniska frågorna till de mjuka frågorna. Infrastrukturen är inte ett självändamål. I stället är det endast ett verktyg för att säkra den framtida kompetensrekryteringen inte bara på en svensk marknad utan en europeisk. 

 

Fritzon backar upp sin spaning med handling genom inköp av en ny snabbtågsflotta sträckan Göteborg-Köpenhamn där samtliga X2000-tåg modifieras för att kunna köras på den danska sidan. Från 12 tåg i dag till 70 tåg när hela flottan är dansk-anpassad. 

 

Godstågsoperatören Green Cargo ligger snäppet före. Sedan förra året kör bolaget med trafiktillstånd samt svenska förare som lärt sig danska. Dessutom har de modifierat sina lok för de danska frekvenserna. Så agerar ett ansvarsfullt bolag: Att agera i dag är att ta höjd för framtiden.

 

Att framtidssäkra svensk infrastruktur utifrån den pådrivande Fehmarn Bält-satsningen är en ren överlevnadsfråga. Redan i dag borde Sverige vara betydligt längre fram i sin anpassningsplanering till de dansk-tyska planerna än vad som är fallet. Den som lyfter blicken ser att alla är förlorare om tågrälsen endast behandlas som nationella angelägenheter. Gränsöverskridande samarbete på alla fronter är det enda möjliga.

 

Tågtransporter av privatpersoner och gods via Danmark till och från Tyskland och Hamburg är den lilla delen av den tysk-svenska framtiden. En utvidgad arbetsmarknadsregion är mer än endast ökad tillväxt. Ett kortat fysiskt avstånd innebär framför allt nya idéer, relationer och ömsesidiga behov. Här måste Skåne redan nu börja den politiska och kulturella resa som krävs för att vara redo för när kontinenten rent konkret kommer närmre våra stränder och städer.

 

Men störst resa måste kanske Stockholm göra, som får finna sig i att Skåne blir än viktigare för landets välstånd. Men huvudstadsregionen bör inte misströsta: Ju större investeringar som görs i vår landsända, desto bättre är det också för Stockholm.

 

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida