Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida. Foto: NORA LOREK
Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida. Foto: NORA LOREK
Csaba Perlenberg

Sjuk statlig propaganda mot skånska vingårdar

Publicerad

Systembolaget får gärna informera, men inte syssla med skrämselkampanjer mot skånska vingårdar.

"Hur mycket kostar en flaska vin på en gård i Skåne? Lika mycket som hela Systembolaget."

 

Det statliga alkoholmonopolets propagandakampanj mot gårdsförsäljning som i dagarna publicerats på reklamplats på olika håll är en kampanj som bygger på rädsla. Förutom att budskapet är direkt missledande är budskapets existens djupt osmakligt. Om man bortser från det faktum att det i dag är förbjudet för skånska vingårdar att sälja sina egna produkter direkt till besökare, är det ett bevis på att Systembolaget känner sig pressade av det påverkansarbete som just bland annat skånska vingårdar genomför. På så vis är det ett erkännande för näringsidkarnas kamp mot monopolmonstret Goliat.

 

Det går dock inte att komma ifrån att en statlig verksamhet som använder hela sin makt och sitt dominerande nationella monopol för att opinionsbilda mot små, enskilda näringsidkares förhoppningar att utveckla och expandera sin verksamhet är ett mycket grovt övertramp av hur ett statligt bolag ska och inte ska agera. 

 

 

Folkhälsoargumentet som det svenska förmyndarskapets kronjuvel Systembolaget använt som existensberättigande ska tala för sig själv, inte användas som moraliserande hot mot enskilda, småskaliga näringsidkare som kämpar för att skapa livsverk i skuggan av ett propagandistiskt statligt bolag.Systembolagets reklamkampanj är ett illa förtäckt hot från statens sida mot näringsfriheten och mot det demokratiska samtalet som dagligen sker mellan medborgare och politiska partier, civilsamhället och näringslivet. De statliga verksamheterna och myndigheterna ska sedan utföra det som det demokratiska samtalets process har mynnat ut i. Hackordningen måste vara glasklar: Systembolaget ska göra det som folkets representanter bestämt att det ska göra, det ska inte försöka påverka folket och folkets representanter om vad Systembolaget ska eller inte ska göra - eller om det ska tillåtas försäljning eller inte i bland annat Skåne.

 

Statliga verksamheter ska informera, inte påverka medborgarna i en förutbestämd riktning. Gränsen måste vara tydlig mellan informationskampanjer och ren opinionsbildande verksamhet. Den statliga verksamhet som försöker övertyga medborgarna om nyttan i sitt existensberättigande är på god väg att avskaffa sig själv. Statlig opinionsbildning hör en bananrepublik till, av den typen som bara säljer bananer i statliga bananbutiker som odlats och skördats på statliga bananfält. 

 

Om gårdsförsäljning i Skåne skulle innebära att det statliga alkoholmonopolet faller och Systembolaget går i graven, vilket inte är helt säkert, är det faktiskt ett litet pris att betala för att det svenska folket slipper en politiserad verksamhet som använder skattemedel för att opinionsbilda mot näringsfrihet och mot landsbygdens utvecklingsmöjligheter. 

 

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag