Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Csaba Perlenberg

Omöjligt att inte bygga en Öresundsförbindelse till

Malmös kommunstyrelseordförande Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), Sohana Josefsson från Green Cargo, Pontus Lindberg (M), regionråd i Skåne och Ulrika Hallengren, VD för Wihlborgs Fastigheter AB i samtal på Öresundshuset i Visby.Foto: CSABA BENE PERLENBERG/KVP
Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida.Foto: NORA LOREK

Sverige har inget val. En andra Öresundsförbindelse är oundviklig.

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. KvP:s politiska hållning är liberal.

Öresundhuset fortsätter likt tidigare år vara i den geografiska mittpunkten för Almedalsveckan, om än ej i det debattmässiga centrat. Det är bara att beklaga, då flera av de skånska seminarierna har vidare horisont än endast det sydsvenska perspektivet. Tisdagens seminarium om den föreslagna Öresundsmetron mellan Malmö och Köpenhamn är inte enkom av skånskt intresse: I stället är det en europeisk angelägenhet att den sårbarhet som Öresundsbron skapat åtgärdas. Däri torde södra Sverige ha sitt främsta argument: Den svenska exportindustrin är i behov av säker och tillförlitliga, rälsbundna vägar ut till kontinenten. Att inte bygga ännu en Öresundsförbindelse är att acceptera en onödig svensk sårbarhet. Förr eller senare kommer Sverige därför att behöva bygga minst en Öresundsförbindelse till.

 

Regionrådet Pontus Lindberg (M) stod under programpunkten upp för sin partikamrat Peter Danielsson i Helsingborg och påminde om den dansk-svenska överenskommelse och viljeyttring som finns mellan Greater Copenhagens 79 kommuner och tre regioner: HH-förbindelsen mellan Helsingborg och Helsingör är nästa Öresundsförbindelse som ska prioriteras.

– Metron kan vara ett intressant komplement, men problemet är att hitta pengarna. Jag tror att om vi ska bygga en Öresundsmetro så måste vi bygga ytterligare en förbindelse som kan gå runt ekonomiskt över tid och det tror jag inte att Öresundsmetron kommer kunna göra, menade Lindberg.

 

Malmös Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) menade att både HH-förbindelsen och Öresundsmetron behövs:

– HH fyller en funktion som är otroligt viktig. Det behovet finns i dag. Jag kan önska att HH redan fanns på plats. Det handlar om att knyta ihop en arbetsmarknadsregion på ett väldigt tydligt vis, sade hon och lade senare till:

– Det är faktiskt ett helt nytt Stockholm vi kan växa med om vi ser till arbetsmarknadsregionen.

 

Pontus Lindberg påminde om en vanlig missuppfattning som kan ligga Skåne i fatet när det opinionsbildas kring hela tre  olika och nya infrastrukturprojekt i Skåne (Öresundsmetron, HH och Europaspåret mellan Landskrona och Köpenhamn):

– Resten av Sverige tror fortfarande att vi har fått Öresundsbron. Det är faktiskt som så att vi har Sveriges bästa trängselskatt, och det är avgiften på Öresundsbron. Det är ett hyrköp som vi har. Men vi får nog upprepa det ganska många gånger om de ska förstå det i Stockholm.

 

Green Cargos kommunikationsdirektör Sohana Josefsson pekade på att det lilla regionen har kvar av existerande reservkapacitet gällande godstransport är på väg att avvecklas:

– I dag har vi ett problem då vi bara har Öresundsbron. Händer det någonting på bron, då är det inte mycket kapacitet för att föra ut godset via våra hamnar. Privataktörerna i Trelleborg och Ystad inriktar sig allt mer på passagerartrafik. Allt färre färjor har räls för godset att transporteras med. Vi behöver mer än bara en förbindelse för att säkra upp Sverige.

Stjernfelt Jammeh (S) sammanfattade diskussionen väl då hon konstaterade att södra Sverige måste hålla fast i opinionsbildningen men även den praktiska utvecklingen: 

– Vi sätter själva gränsen för hur långt man tänker, och vi behöver driva på den gränsen, slog Katrin Stjernfelt Jammeh fast. 

 

Därför var det synd att hennes partikamrat, infrastrukturministern Tomas Eneroth (S) inte fanns med i panelen eller i publiken.

 

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida