Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida. Foto: NORA LOREKCsaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida. Foto: NORA LOREK
Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida. Foto: NORA LOREK
Foto: LASSE SVENSSONFoto: LASSE SVENSSON
 Foto: LASSE SVENSSON
Csaba Perlenberg

Ominstallera Skånetrafiken

Publicerad

Skånetrafikens digitala biljetthaveri under måndagen fortsatte att pröva pendlarnas tålamod med det skånska tågbolaget. 

"För en komplex upplevelse: lyssna på Highway star samtidigt som du åker med Skånetrafiken."

 

Det miljöpartistiska kommunalrådet i Malmö Nils Karlssons tweet på måndagsförmiddagen var om ej profetisk, så nära nog ett digitalt teblad man kan komma. Deep Purples bilälskande låt, som kan spåras till en improvisationsstund under en intervju 1971, skrevs för en annan tid och för en helt annan politik än den som Karlsson företräder. "Nobody gonna take my car" sjunger Ian Gillan aggressivt som om han redan i början på 1970-talet tänkte på Gustav Fridolins storstadsbegränsade cykelvurmande - en passion som blir allt svårare att smitta människor med givet hur osäkert det svenska rälssystemet och tågdriften är. Oaktat hur bra det är med kollektivtrafik kontra motorburen trafik blir det urbana bilhatets utopi om en värld befriad från privatbilismens ondska omöjlig att genomföra så länge alternativet upplevs som sämre.

 

I dag finns det ingen anledning att ta tåget i stället för bilen om man inte har en tågstation runt hörnet. Och att uppleva trafikstockning i sin egen bil är under alla omständigheter att föredra framför att sitta fast på en räls 400 meter ifrån perrongen på grund av signalfel med en samling främmande människor. Vem bryr sig om den globala uppvärmningen om det trafikslag som utmålas som dess räddning inte är pålitligt? Att resa grönt är skönt, men att komma fram i tid är skönare och skönast.

 

Blott några timmar efter Karlssons tweet presenterades ännu en anledning till att inte åka tåg i Skåne: Skånetrafikens app havererade, och med det, passagerarnas digitala biljettsystem. Redan förköpta biljetter och månadskort försvann helt från appen - och med det, det lilla kvarvarande förtroende som passagerarna eventuellt har för Skånetrafiken, ett trafikbolag som inte sällan får klä skott för Trafikverkets återkommande banproblem och återkommande tekniska falleringar på ett illa skött system.

 

Nu varade inte driftstörningen så värst länge och fungerade igen efter ungefär en timme. Men för de som drabbades där och då blir det till rena rama ekonomiska stölden från Skånetrafikens sida: Har man väl betalt för en tjänst förväntar resenärer med all rätt att den digitala infrastruktur som tillhandahålls ska fungera. Den smidighet som olika slags digitala betalningssystem erbjuder dess användare kan inte villkoras med att det ibland inte fungerar, när man minst anar det, och när det är minst välkommet, vilket torde vara varje gång det händer. Driftsstörningar i en digital tjänst är inte bara ett praktiskt problem för just den felande tjänsten, det är en förtroendekris för hela den digitala livsstilen. Än viktigare är digitala systems driftsintegritet då fysiska pengar håller på att fasas ut från vår vardag.

 

Skånetrafikens problem är givetvis långt större än enkom digitala haverier. I en ny rapport visas det på att störningarna för Skånetrafiken blivit värre, skrev Skånska Dagbladet för några veckor sedan. Och under innevarande års första halva har störningarna slagit all time high. Faktum är att störningarna och förseningarna fördubblades första halvåret 2017. 

 

Om endast man kunde uppdatera Skånetrafiken lika lätt som man kan uppdatera bolagets app.

 

Och snart är det ju vinter och snö igen. Och vi vet alla vad det innebär.

 

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag