Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Csaba Perlenberg

Nordvästra Skåne måste mobilisera för sin flygplats

Nordvästra Skånes kommuner måste ta ansvar för Ängelholms och Helsingborgs flygplats.Foto: Google Maps
Csaba Bene Perlenberg, fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida.Foto: NORA LOREK

Nordvästra Skåne måste ta ansvar för Ängelholms och Helsingborgs flygplats. Efter corona kommer en grön storhetstid för elflyg.

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. KvP:s politiska hållning är liberal.

Larmsignalen har ljudit länge för flygplatsen i Ängelholm och Helsingborg. Vid årsskiftet kom det första ordentliga dråpslaget: Den privata flygbusslinjen lades ner på grund av för dålig lönsamhet och ersattes i stället med en taxilösning. För en flygplats som saknar tåglinje eller vanliga busskommunikationer och som även konkurrerar med Halmstad Airport endast några mil bort, på andra sidan åsen, var det ett illavarslande tidstecken långt innan coronakrisen – även om det var pandemins konsekvenser som slog hårdast.

 

Nu är det final call för flygplatsen i nordvästra Skåne. Från och med i dag måndag lyfter det inga fler flygplan. Personalen är permitterad och framtiden är mörk.

 

Den så kallade flygskammen har slagit hårt mot små regionala flygplatser, där Ängelholms och Helsingborgs flygplats är landets enda privatägda och därmed mycket utsatt för kraftiga svängningar i passagerarunderlaget.

 

På en marknad går det givetvis inte att dröja sig kvar vid transportsätt som inte eftertraktas av kunder och passagerare. Men flygskammen har inget med grönt resande att göra – flyget utgör som bekant en mycket liten andel av de globala utsläppen. I stället är flygskammen resultatet av en olycklig samhällsprojektion där flyget fått klä skott för betydligt större problem. Det har varit tacksamt att påstå att flyget skulle vara en onödig lyx, när det många gånger är ett alldeles nödvändigt transportsätt. Att flyget dessutom är en del av den allmänna transportinfrastrukturen i ett mycket avlångt land är ett faktum som kräver särskilt beaktande. 

 

Det går inte att se på enskilda flygplatser, ens enskilda nationella flyglinjer, som slutna system. Som matarlinje Ängelholm-Stockholm har flyglinjerna som drivs av SAS och BRA varit en viktig tillgång för näringslivet. Men precis som exempelvis Göteborg-Stockholm eller Skellefteå-Stockholm är huvudstaden inte sällan nav för vidaretransport till och från andra delar av landet. Därför är flygplatsen i Ängelholm-Helsingborg del av en betydligt större transportkedja.

 

Att Helsingborg och Ängelholm dessutom har dåliga tågförbindelser med Stockholm är ett annat argument för att hålla flygplatsen varm inför bättre tider. Nordvästra Skånes kommuner måste ta ansvar för Ängelholms och Helsingborgs flygplats – inte för att fortsätta med nuvarande flygteknologi, utan för att förbereda flygplatsen för en oundviklig grön storhetstid för det elektrifierade flyget. Det är inte alls otroligt att det i en sådan miljövänlig framtid kommer att finnas betydligt fler inhemska och privata flygplatser. Att bibehålla infrastrukturen är därför av stor betydelse. Här spelar små flygplatser som Ängelholm och Helsingborgs flygstation oerhört viktiga roller som testbäddar och pilotlinjer. Nordvästra Skåne måste nu mobilisera för att rädda sin flygplats.

 

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida