Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Csaba Perlenberg

Nattågen från Malmö inget annat än dyr symbolpolitik

Nattåg blir en dyr historia, om det ens blir några nattåg.Foto: HANS CHRISTIANSSON / SHUTTERSTOCK
Csaba Bene Perlenberg, fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida.Foto: NORA LOREK

Regeringen ger i uppdrag till Trafikverket att direktupphandla nattåg, trots att Trafikverket själva är tveksamma till en sådan lösning.

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. KvP:s politiska hållning är liberal.

OPINION. Efter att regeringen presenterade sina huvudnyheter från torsdagens sammanträde med efterföljande sommarfika, fanns följande ämnen som huvudrubriker på regeringens hemsida: Förstärkning av de nationella minoriteternas rättigheter, ett uppdrag till Trafikverket om att förbättrad krocksäkerhet för husbilar, ett uppdrag om hur färjetrafiken till Gotland ska säkras samt tillsättningen av en statlig utredning som ska ”ge förslag på lösningar som ökar möjligheten för yrkesmässiga verksamheter att ta hand om sitt kommunala avfall”.

 

Det var dock inte den största nyheten som kablades ut efter regeringens pressträff. ”Beslutet: Nattåg till Europa blir verklighet”, basunerade bland annat tåg-researrangören Dagens Nyheter ut. Som om Sverige inte redan låg i Europa. 

 

Det finns dock en trolig anledning till att regeringen inte valde att lyfta fram nattågsbeslutet på sin hemsida utan valde att gömma undan det i ett pressmeddelande på på infrastrukturdepartementets undersida: Det är långt ifrån säkert att det blir några nattåg. Trots detta väljer regeringen att låtsas som om allt i praktiken är klart. 

 

I pressmeddelandet erkänner regeringen att Trafikverket sågat möjligheten till nattåg från Malmö till Tyskland utifrån kommersiella grunder. Hela textstycket förtjänar att citeras i sin helhet:

Trafikverket slutredovisade i april uppdraget att utreda förutsättningarna för att upphandla nattåg med dagliga avgångar till flera europeiska städer. Där gjorde myndigheten bedömningen att det inte finns förutsättningar att upphandla nattågstrafik genom Tyskland. Däremot är det möjligt genom Sverige och Danmark och att operatörer bedriver nattågstrafik på kommersiella grunder från den tyska gränsen. Regeringen uppdrar därför åt Trafikverket att upphandla nattågstrafik till gränsen mellan Danmark och Tyskland. Trafiken ska pågå under högst fyra år med möjlighet till förlängning i ytterligare två år.

 

Regeringen har alltså avsatt 400 miljoner kronor till en satsning som ingen i dag vet om den blir av. Trafikverket har även sedan tidigare sågat sannolikheten för att det blir en bra tjänst att åka med. Högst troligt handlar det om ankomst till förortsstationer som kräver byte till de stora stationerna i Hamburg eller Paris. 

 

Att det blir en direktupphandling innebär också sämre tjänst för skattebetalarna. Frånvaro av konkurrens gör att det blir en dyr historia. Kritiken från Snälltåget, som redan i dag bedriver viss nattågstrafik till Tyskland, lät inte vänta på sig. 

– En direktupphandling kommer leda till att en operatör som inte nödvändigtvis är den mest effektiva eller innovativa får monopol på dessa linjer, och vi menar att det är slöseri med skattepengar, sade Thomas Charrier vid Transdev som driver Snälltåget i Dagens Nyheter.

 

Trafikverket är också mycket tydligt med att verksamheten kommer gå med förlust. I sin slutrapport från april konstaterar myndigheten att:

 

Nattåg med daglig trafik under hela året bedöms inte kunna få lönsamhet eftersom efterfrågan varierar kraftigt både mellan olika delar av året och olika veckodagar. Nattåg är generellt svåra att få lönsamma eftersom de har höga kapitalkostnader, höga driftskostnader och få platser per vagn.

I de sträckningsalternativ som Trafikverket undersökte bedömdes Malmö-Köln gå med 60 miljoner kronor i förlust per år – knappast en hållbar trafikpolitisk satsning. 

 

Regeringens besatthet av att erbjuda planmonopol på en sträckning som det saknas kommersiellt underlag för är inget annat än dyr symbolpolitik. 

 

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida