Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Csaba Perlenberg

När ska Helsingborg förstå att det inte blir någon HH?

Helsingborg borde förstå vad den danska infrastrukturministern säger och vad den svenska infrastrukturministern inte säger. HH-förbindelsen är död och begraven.
Foto: CSABA BENE PERLENBERG
Csaba Bene Perlenberg, fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida.
Foto: NORA LOREK

Helsingborg måste gå vidare och erkänna att varken den svenska eller den danska regeringen är intresserade av en HH-förbindelse. 

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. KvP:s politiska hållning är liberal.

OPINION. Det blev signalstopp redan innan utredningen om HH-förbindelsen nått slutstationen. Efter över två års utredning slog svenska Trafikverket och danska Vejdirektoratet i torsdags fast att det är samhällsekonomiskt olönsamt med en kombinerad väg- och tunnelförbindelse mellan Helsingborg och Helsingör. Endast en vägförbindelse skulle bära sig själv, medan danska och svenska staten skulle behöva skjuta till ytterligare 20 miljarder svenska kronor för att tunnlarna skulle kunna betalas av på 40 år.

Att det endast skulle byggas en vägtunnel i dessa klimattider är lika otänkbart för en svensk rödgrön regering som det är för en svensk rödgrön regering att lägga 20 miljarder kronor på en järnvägsförbindelse till Danmark när samma regering inte ens verkaar kunna få i gång sitt eget höghastighetstågsprojekt.

Från regeringens sida förefaller intresset för HH-förbindelsen vara mindre än minimalt. Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) hade varken twittrat om utredningen eller skrivit något inlägg på Facebook mellan torsdagens presentation och lördag kväll. På torsdagen den 28 januari, samma dag som HH-utredningen presenterades, skrev Eneroth i stället ett inlägg om aborträttigheter. 

Vi tar det igen: På samma dag som en infrastrukturutredning rörande en svensk förbindelse till Danmark presenterades, valde Sveriges infrastrukturminister i stället att Facebooka om aborträttigheter.

På Infrastrukturdepartementets Twitterkonto har det varit lika tyst. Och på sin hemsida har departementet inte ens bemödat sig att kommentera att utredningen mottagits eller ens bekräftat att den är klar. Det är som om infrastrukturdepartementet inte ens vill erkänna att HH-utredningen överhuvudtaget existerar. I stället släpptes ett pressmeddelande dagen efter att Trafikverket slutfört utredningen med rubriken: ”Regeringen vill ha mer järnvägsunderhåll för pengarna”. 

De som inte förstår budskapet agerar utifrån förvissningen att verkligheten inte angår just dem.

Under lördagen publicerade Tomas Eneroth ett inlägg på sin officiella Facebooksida på samma tema: ”Viktigt att komma i gång med infrastruktursatsningar - inte minst nya stambanor! Ny järnväg är långsiktigt enda vägen att komma tillrätta med trängseln i nuvarande järnvägssystem. Vi genomför nu rekordstora satsningar på järnvägsunderhåll, men i förlängningen är det nya spår som kommer att se till så att även pendeltåg och godståg kommer fram i tid. Regeringen planerar att lägga fram en ny infrastrukturpropositon nu i vår. När ekonomin ska kickstartas behöver vi våga investera oss ut ur krisen. Att satsa på nya stambanor är ett smart sätt att skapa nya jobb - samtidigt som vi bygger Sverige smartare och mer hållbart för framtiden!

Om HH-förbindelsen, inte en endaste bokstav från landets infrastrukturminister. HH är varken en stambana, den saknar godstågskapacitet och behöver inte underhåll.

Däremot går det att ana sig till vad infrastrukturministern anser om utredningens resultat, eftersom Eneroth skrivit om just finansieringsfrågan på denna tidnings debattsida: 

”En ny förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör kan, i likhet med Öresundsbron, finansieras genom brukaravgifter för vägtunneln” skrev Eneroth tillsammans med Henrik Fritzon på Kvällsposten Debatt den 26 juni 2018. Men nu är det som bekant inte så – den svenska och danska staten måste skjuta till hela 20 miljarder kronor för att förverkliga projektet.

Men medan Tomas Eneroth inte har kommenterat HH-förbindelsen i nutid har hans danska parti- och ministerkollega Benny Engelbrecht i praktiken helt avfärdat HH-förbindelsen. Den danska infrastrukturministern har inte precis varit översvallande entusiastisk inför tanken på att skjuta till 20 miljarder till en tågförbindelse utan fjärrtågs- eller godstågskapacitet. Engelbrecht twittrade efter rapportsläppet: ”I dag har en analys av en möjlig fast förbindelse mellan Helsingör och Helsingborg publicerats. En kombinerad väg- och järnvägsförbindelse kräver ett bidrag på drygt 14 miljarder DKK (motsvarande cirka 20 miljarder DKK) om projektet ska genomföras”. 

På danska Trafikministeriet var tonen närmast avvisande till projektet: ”Den inledande dansk-svenska undersökningen av en fast förbindelse mellan Helsingör och Helsingborg visar att en kombinerad väg- och tågförbindelse kommer att kräva ett väsentligt tillskott”. 

Benny Engelbrechts talminus i Transportministeriets pressmeddelande pekade också på att HH-förbindelsen måste vägas gentemot alla andra projekt som är viktiga för det danska folket. Bland annat sade transportministern att: ”Det är många bra och viktiga infrastrukturprojekt i hela landet, som kommer att ingå i kommande förhandlingar om de nästa 10 årens investeringar i infrastruktur. Det är här eventuella önskemål om att se närmare på en HH-förbindelse kan diskuteras”.

Danmark först, Sverige sist, typ.

Men i Helsingborg tror man fortfarande på att det blir en HH-förbindelse. Eller så har chocken inte riktigt lagt sig. ”Nu finns bra underlag för att ta frågan vidare”, kommenterade Peter Danielsson (M), Helsingborgs kommunstyrelseordförande, på sin Facebook i torsdags. Snarare handlar det om att det nu finns bra underlag för att arkivera HH-förbindelsen en gång för alla.


Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida