Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Csaba Perlenberg

MP vill inte att hela Skåne ska leva

Foto: LASSE SVENSSON
Csaba Bene Perlenberg, fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida.Foto: NORA LOREK

Miljöpartiet i Skåne går till val bland annat på att införa psykambulans och vårdgaranti för missbruksvård. Men det viktigaste politiska vägvalet står inte att finna i valmanifestet.

 

Detta är andra texten i Kvällspostens ledarsidas genomgång av lokala och regionala valmanifest i Malmö och Skåne.

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. KvP:s politiska hållning är liberal.

De skånska miljöpartisterna förnekar sig inte. I partiets skånska valmanifest tar partiet tydlig ställning mot att hela Skåne ska leva. Trots att regionparlamentet återfinns i Kristianstad verkar de gröna helt ovetandes att det finns ett Skåne som inte har en station med höghastighetståg utanför varje jurta. 

 

LÄS MER: KVP LEDARE: Siffror styr vården, inte värdeord 

 

För trots att drömmen om de ofantligt dyra höghastighetsbanorna är långt ifrån verklighet, är MP beredda att göra östra Skåne till en transportmässig öken. De vill nämligen inte att nordvästra Skåne ska ha bra kommunikationer till Stockholm. I manifestet slås det fast att Kristianstad Österlen Airport, med direktflyg till Bromma, inte längre ska få de två miljoner i stöd som regionen årligen pytsar in. Summan avslöjar att det givetvis inte handlar om en ekonomisk prioritering. Arrogansen i det gröna manifestet är chockerande utopisk: "Sturup och Kristianstad Airport kommer inte att behövas när vi kortar restiderna med tåg". Miljöpartiet vill inte bara minska flygandet - de vill helt stänga flygplatserna. 

 

Det enda resultatet av ett sådant förakt mot människors behov att snabbt komma hem till familjen efter arbetsmöten i huvudstaden är att näringslivet i östra Skåne i stället får längre pendlingstid till Kastrup.

 

Skånes transportmöjligheter måste givetvis vara säkrade, alldeles oavsett vilket transportslag som existerar. Därför är det märkligt att MP är beredda att redan under nästa mandatperiod arbeta för att ta bort det regionala stödet till de skånska flygplatserna.

 

Flyghatet åsido, vill MP bland annat klimatsäkra Skåne genom att skydda hav sjöar och vattendrag samt införa en regional version av den nationella klimatlagen där ekonomiska mål likställs med klimatmål. Skåne ska vara fossilbränslefritt och klimatneutralt till 2030, regionens matsvinn ska halveras till 2022 samt att all mat som serveras av regionen ska vara hälsosam, ekologisk och klimatsmart. Däremot nämner inte MP att det ska vara närodlat, vilket är oroväckande. 

 

MP vill också bygga expresscykelvägar och bygga fler spårvägssträckor i Skåne. Partiet motsätter sig givetvis en breddning av E6:an och är tydliga med att de inte utesluter en skattehöjning i stället för att prioritera i den verksamhet som regionen är ansvarig för. Ett av de mer sympatiska förslagen är att partiet vill införa och utveckla en särskild psykambulans i Skåne samt att regionen ska införa en skånsk vårdgaranti för missbruksvård.  

 

Miljöpartiet vill också motverka integrationen genom att tillgängliggöra information och digitala lösningar på fler språk. Såvida detta inte handlar om de nationella minoritetsgrupperna riskerar omtanken för nyanlända i stället vara direkt kontraproduktiv. 

 

Gällande den viktigaste skånska valfrågan, nämligen att hålla SD stången, ger MP:s valmanifest inga svar. Väljarna förtjänar att veta om MP är beredda att ingå i en blågrön lösning, som de gjorde mellan 2010-2014, eller på annat sätt förhandla med de borgerliga för att släppa fram ett borgerligt styre om det innebär att SD kan hållas fortsatt isolerat.

 

Miljöpartiets otydlighet borde oroa de miljöpartistiska väljarna. Går MP att lita på i denna avgörande fråga?

 

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida