Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Csaba Perlenberg

Miljöpartiets bluff-bluff-tåg sågas av Trafikverket

Per Bolund (MP), språkrör och finansmarknadsminister.Foto: ALI LORESTANI/TT
Csaba Bene Perlenberg, fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida.Foto: NORA LOREK

Trots att Trafikverket sågat tanken på nattåg till kontinenten fortsätter Miljöpartiet bluffa och satsar flera hundra miljoner kronor. 

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. KvP:s politiska hållning är liberal.

OPINION. ”Regeringen fortsätter satsa på nattåg” hävdades det i ett gemensamt pressmeddelande från finans- och infrastrukturdepartementen under fredagen. Med 300 miljoner kronor vill regeringen garantera att det finns pengar för nattågsverksamheten att komma i gång – om den någonsin gör det. 

 

För närvarande råder mycket stor osäkerhet om det överhuvudtaget kommer bli några nattåg från Malmö till kontinenten. I pressmeddelandet beskrivs satsningen i märkliga termer. Bland annat skrivs det: ”Trafikverket har tidigare i ett första steg haft regeringens uppdrag att utreda förutsättningarna för att handla upp nattåg med dagliga avgångar till flera europeiska städer. Nu fortsätter satsningen på nattågstrafik.”

 

Men vad pengarna ska satsas på framkommer inte. Det är för att regeringen inte själv vet. Förutsättningarna är nämligen urusla, som Trafikverket nyligen presenterade. Dels saknas det kapacitet på de stora centralstationerna i Hamburg och Bryssel som nattågen föreslås gå till. Dels finns det i dag inte ens några som helst möjligheter att handla upp trafik som sträcker sig till eller genom Tyskland eftersom tyskarna inte vill ha svenska nattåg. 

 

Svart på vitt konstaterar Trafikverket att: ”Tyskland vill inte ingå överenskommelse med Sverige eller besluta om allmän trafikplikt.”

Och, kanske det viktigaste som Trafikverket konkluderade: ”Trafikverkets bedömning är att den önskade nattågstrafikupphandlingen inte i dag kan utformas så att den står i överensstämmelse med syftet och lydelsen av EU:s bestämmelser.”

 

Ändå fortskrider regeringen och Miljöpartiets Per Bolund som om Trafikverkets utredning aldrig hänt. Till TT säger Bolund:

 – Det här är klimatpolitik ut i fingerspetsarna.

 

I detta har han rätt: Det är svårt att få några som helst utsläpp eller slitage på varken spår eller luft om det inte går några nattåg från Malmö till Tyskland och vidare till Belgien. Men frågan är om det är så budgetmässigt vettigt att avlägga flera hundra miljoner kronor på en satsning som det finns många praktiska och regelmässiga hinder för.

Till TT säger Bolund även att:

– Det är en långsiktig satsning som ska göras under hela mandatperioden. Vi vill redan nu markera att det kommer finnas pengar under kommande år.

 

Men Trafikverket avfärdar i stort sett utsikterna för att nattågstrafiken skulle kunna komma i gång under mandatperioden, och pratar i stället om årsskiftet 2022-23.

 

Mycket till en klimatsatsning är det heller inte. Endast en (1) ynka procent av marknadsandelen till den europeiska kontinenten från Sverige går i dag via tåg - 70 procent är flyg. Den positivt lagda skulle kunna hävda att det därmed finns en nästan oändlig möjlighet att utöka andelen. I realiteten är spårutrymmet begränsat, alldeles oavsett hur stor efterfrågan på långsamt resande är.

 

Att regeringen med Miljöpartiet som lokförare vill få det att framstå som att nattågen kommer att sätta igång sin verksamhet inom kort är förståeligt. Det tillhör den miljöpartistiska paradgrenen att satsa på så kallade gröna lösningar med minimal effekt. Att Liberalerna och Centerpartiet understödjer bluffen är mer svårförståeligt.

 

Nattågen är en miljöpartistisk bluff som måste återvända till depån för reparation. Men det är inte längre tuff-tuff-tåg det handlar om: Den rätta benämningen är bluff-bluff-tåg.

 

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida