Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Csaba Perlenberg

Märklig presskonferens om HH-förbindelsen

Norra Europa behöver en andra Öresundsförbindelse. Tyvärr är det nog en politisk omöjlighet i dagens politiska klimat.
Foto: JOHAN NILSSON/TT
Csaba Bene Perlenberg, fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida.
Foto: NORA LOREK

Moderaterna och Socialdemokraterna i Region Skåne är beredda att pantsätta regionens välfärd för att garantera bygget av en HH-förbindelse, trots att de inte vet hur många miljarder det handlar om.

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. KvP:s politiska hållning är liberal.

OPINION. Utan att veta slutkostnaden för en eventuell framtida HH-förbindelse mellan Helsingör och Helsingör samlades i dag regionstyrelsens ordförande och ledande oppositionspolitiker och meddelade att de är beredda att pantsätta Region Skånes välfärd genom att bli delägare i ett danskt-svenskt konsortium och stå som ekonomiska garanter för bygget.

Frågan snabbehandlas och kommer att läggas fram för regionstyrelsen den 4 februari. Givet att projektets reella kostnad är oklart (2018 beräknades kostnaden till cirka 34 miljarder kronor) är det närmast huvudlöst att intäckna regionens stabilitet utan att ens ha ett utredningsförslag att ta ställning till.

Utspelet doftar desperation, givet att både Carl Johan Sonesson (M) och Henrik Fritzon (S) sedan tidigare, och även under torsdagen, öppet deklarerat sin tilltro till att den dansk-svenska utredningen, som är försenad, kommer att landa i att en HH-tunnel kommer att byggas.

Men om så är fallet borde vän av ordning ställa sig frågan varför det överhuvudtaget skulle göra varken till eller från att Region Skåne garanterar bygget. Ett gränsöverskridande projekt av den här storleken är ett statligt projekt vars brukarfinansiering inte är avhängigt regional finansiell täckning. 

Motiveringen, att regionen därmed skulle få ta del av de intäkter som en andra Öresundsförbindelse skulle generera, riskerar att uppfattas som ett svepskäl. Inte minst eftersom en region har sämre kreditvärdighet än en stat och därmed riskerar att göra både lån och projekt dyrare än om den danska och svenska staten står som borgenär.

Förut har det stora frågetecknet om HH-förbindelsens vara eller icke vara återfunnits på andra sidan Sundet. Men givet att Sonesson och Fritzon nu verkar försöka övertala Tomas Eneroth (S) och regeringen att låta projektet genomdrivas genom att erbjuda sig att ta risken, är frågan om den rödgröna svenska regeringen är så värst sugen på HH-förbindelsen. Regeringen Lövfen har som bekant hittills inte varit så värst sugen på att låta det nästintill havererade snabbtågsprojektet gå utanför den ordinarie trafikplaneringsbudgeten genom exempelvis särskilda, enskilda lån under det historiskt låga ränteläget som finansieringskälla.

Onsdagens utspel kan antingen tolkas som ett desperat sista övertalningsförsök, en räddningsaktion, att få den svenska regeringen att ge med sig och ställa sig bakom en HH-förbindelse. 

Eller så kan det handla om politisk teater, ett förvisso klokt positionerande inför en utredningspresentation som kanske inte kommer att gå Sonessons och Fritzons väg. Vid ett utredningshaveri eller vid händelse av två oeniga regeringar i Stockholm och Köpenhamn blir det lättare att säga att Region Skåne i alla fall var beredda att ta risken.

Mycket talar för att det i dagsläget och under överskådlig framtid tyvärr kommer att bli motigt att genomdriva en ny Öresundsförbindelse, oavsett om det handlar om HH-förbindelsen, Öresundsmetron eller Europaspåret. Kommunikationen mellan två röda regeringar på var sin sida Sundet är dokumenterat usel och gränsfriheten mellan Sverige och Danmark icke-existerande. Lyckas man inte ens hålla den befintliga Öresundsbron helt öppen, oavsett om det handlar om migration, brottslighet, rikets säkerhet eller som nu vid en pandemi, finns det väldigt lite som pekar på att någon av regeringarna vill ha samma problem i nordvästra Skåne.

Att norra Europa behöver en andra Öresundsförbindelse, godstågen behöver fler spårförbindelser och Stockholm en snabb förbindelse till kontinenten, är en annan sak.


Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida