Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Csaba Perlenberg

Malmös bassänger och kanaler är onödig dödyta

Centerpartiets förslag att mer aktivt använda Malmös blå ytor kräver nationellt engagemang.
Foto: CSABA BENE PERLENBERG
Csaba Bene Perlenberg, fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida.
Foto: NORA LOREK

Malmöcenterns förslag att tillgängliggöra stadens blå ytor är helt rätt för en stad som siktar på förtätning.

OPINION. Längs med kanalerna i Amsterdam guppar cirka 2 500 husbåtar. Många av dem går att hyra under ett weekendbesök. I en annan europeisk kronjuvel, London, fanns det i mitten på 2010-talet mellan 4 000 och 5 000 husbåtar för cirka 10 000 människor då som bodde året runt eller i säsong. För många Londonbor är husbåt fortfarande den billigaste ägda boendeformen som kan hittas i en stad som är notoriskt ökänd för sina höga och alltjämt stegrande boendekostnader.

I Malmö, en stad med en inte oansenlig kanal, finns det blott en handfull husbåtar i Västra Hamn. Givet att det inre kanalsystemet uppmäts till fem kilometer finns det således avsevärda möjligheter att använda sig av vattenyta på ett för Malmö nytt vis. Lägg därtill en stor inre hamnbassäng bakom Malmö universitet samt ytterligare ett par kilometers kanalyta vid de områden som har vattenkontakt och det blir tydligt för alla och envar att Malmös blå ytor är gravt underutnyttjade för Malmöbor, besökare och näringsidkare.

Därför är det ypperligt att Centerpartiet i Malmö arbetar för att öppna upp och tillgängliggöra kanalerna och vattnet för fler Malmöbor. Att förslaget är återanvänt från exempelvis Centerpartiet i Göteborg är ett bra exempel på blågrön återanvändning. I en motion till fullmäktige föreslår Malmöcentern att Malmö bör öppna upp för stråk av husbåtar samt binda ihop promenadstråken så att det möjliggörs för mer liv och rörelse längs med kanalerna. Därutöver föreslår partiet att detaljplanera för Nyhamnsområdet och Varvsstaden så att moderna husbåtar kan ta plats där.

För ett land med så omfattande kuststräckor och tusentals insjöar är det märkligt att vi inte kommit längre i vår kontakt med vatten, inte ens i städerna. Men det finns goda exempel. I Solna har sjötomter öppnat upp för villor av likadant utseende som skapat ett urbant, marint lokalsamhälle. 

För mer storskaliga exempel går det att ta inspiration av Waterbuurt i Amsterdams distrikt IJburg, där 75 flytande konstruktioner bildat en helt unik stadsdel för cirka 1 000 boende. I Malmö skulle exempelvis den stora hamnbassängen bakom Malmö universitet kunna ”beklädas” med en helt ny flytande stadsdel, vilket skulle kunna stå klart långt före det allt för långsamma Nyhamnsområdet som det rödblå styret inte verkar ha särskilt bråttom att förverkliga.

Samtidigt skulle Centerpartiet i Malmö behöva nationell draghjälp. Att få bygglov för husbåt är i dag alldeles för svårt samtidigt som kajplatser, infrastruktur för och anslutning till VA-nät behöver byggas ut. Det största problemet är dock lagstiftningen som behöver moderniseras och liberaliseras. Dessutom behöver kommuner se över detaljplaner för att möjliggöra för husbåtsboende vid särskilda platser. 

Givet att Malmös stadsutvecklingsplan har förtätning som honnörsord borde det inte vara uteslutet att förtätning även borde kunna göras på Malmös blå, oanvända ytor i centrala lägen.


Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida.