Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Csaba Perlenberg

Malmö motarbetar grön omställning

Malmö behöver flyget.Foto: TT NYHETSBYRÅN
Csaba Bene Perlenberg, fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida.Foto: NORA LOREK

Malmö klimatposerar när samarbeten med influencers villkoras med att de inte ska kunna ta sig till staden med flyg.

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. KvP:s politiska hållning är liberal.

Den gröna omställningen är inte enkel. Inte för att omställningen i sig är svår – i stora drag är det tydligt vad som behöver göras för att minska utsläppen och öka hållbarheten. Däremot är det inte alltid uppenbart vad som är mest långsiktigt hållbart, kontra vad som bara är klimatposerande och kanske direkt skadligt för miljö och klimat. 

 

Den bisarra skatten på plastpåsar som riksdagen fattade beslut om är en sådan. Nog låter det som en bra idé att minska plastanvändandet, till det att man tänker på att en enda tygkasse av bomull måste användas 20 000 gånger innan den hämtar hem sitt miljöskadliga värde. Det motsvarar användning fem gånger i veckan i 77 år. Det har Danmarks motsvarighet till Naturvårdsverket kommit fram till. Det mest miljöskadliga alternativet då? Plastkassen, givetvis.

 

Samma kortsiktiga och klimatskadliga beteende ägnar sig Malmö Stad åt då de fattat beslut om att sluta samarbeta med så kallade ”influencers” som reser till Malmö med flyg. Sedan ett par år pågår projektet ”Make it Malmö” där staden via samarbete med influencers ser till att sprida Malmös turistvänliga sidor på exempelvis Instagram och Youtube. Men i och med att Malmös fokus är på hållbarhet menar staden att det skulle vara motstridigt att uppmuntra till fortsatt eller ökat flygande.

Till Sydsvenskan sade Anna Wittgren på Malmö turism följande, apropå att 70 procent av de tillresta i satsningen anlände till staden via flyg:

 – Vi har i många år sålt Malmö som en hållbar stad eftersom Malmö ligger i framkant i den frågan. Men när vi funderade på hur vi kunde bli ännu bättre insåg vi att det är resan till Malmö som är viktigaste delen. Så vi valde att göra något annorlunda och väljer nu att inte finansiera några flygresor hit. 

 

Malmö är inte den enda staden som väljer att motarbeta den gröna omställningen. För några år sedan ville Vänsterpartiet och Miljöpartiet i Göteborg inte locka turister från bland annat Indien till Västkusten, på grund av de långa resorna med flyg. Det var inte bara ett avståndstagande tangerande rasism – det var lika miljö- och klimatskadligt som det kortsiktiga flygmotståndet som Malmö nu bejakar.

 

Malmös och hela Öresundsregionens attraktivitet är avhängigt Kastrup. När Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) för ett par år sedan lobbade för Öresundsregionen som säte för den europeiska läkemedelsmyndigheten EMA lät det så här i en debattartikel i Dagens Samhälle (4/10-16):

Malmö är länken mellan Skandinavien och norra Europa och har en internationell tillgänglighet i världsklass med två internationella flygplatser inom cirka 20-30 minuter från Malmö C. Från Copenhagen Airport, med dryga 140 dagliga router, nås länder som står för cirka 70 procent av hela världens BNP”.

 

I Socialdemokraternas Malmö är flyget ett argument för Malmös bästa. Men när det handlar om att klimatposera för influencers som ska sprida en tillrättalagd bild av Malmö utomlands ska stadens beroende av flyget inte lyftas fram. 

 

Utvecklingen mot ett hållbart flyg fortskrider alltjämt med elektrifiering, biobränsle, mer energieffektiv flygning med bättre flygkonstruktioner och kortare flygrutter. Det är en omställning som hade skyndats på om Malmö i stället uppmuntrat till och betalat för klimatkompensering och inblandat biobränsle.

 

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida