Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Csaba Perlenberg

Malmö är på väg att överge Rosengård

Rosengård behöver både Tornet och Malmö Konstmuseum.Foto: HENRIK JANSSON
Csaba Bene Perlenberg, fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida.Foto: NORA LOREK

Först försvann Tornet från Culture Casbah-satsningen. Nu föreslås Malmö Konstmuseum välja bort Rosengård som framtida placering. Den nödvändiga satsningen på Rosengård har kommit av sig.

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. KvP:s politiska hållning är liberal.

För inte alldeles längesedan var Rosengård föremål för de mest ambitiösa, och nödvändiga, stadsutvecklingsplanerna i hela Sverige. 

 

Med projektet Culture Casbah skulle området lyftas genom smakfull men tydlig gentrifiering. Med satsningar på handel och nya offentliga utrymmen skulle Rosengård bli en stadsdel som människor i och utanför Malmö aktivt skulle vilja och behöva åka till, inte vara rädda för. Stadsdelens stigma med utanförskap och social utsatthet skulle rent fysiskt byggas bort.

 

Det skulle byggas ett spektakulärt höghus i kubistisk stil, med glas och grönska som ledord. Med den nya Rosengård Station skulle stadsdelen bli en naturlig del av Öresunds arbetsmarknadsregion. 

 

Det var då det. Först försvann Tornet, den enskilt viktigaste och symboliskt mest laddade delen, sent förra året. Det var ett hårt slag mot Rosengård, ett svek av stadens socialdemokrati som signalerat att det minsann varit dags för Katrin Stjernfeldt Jammeh att lämna efter sig sin version av ett Reepalu-arv.

 

Och nu är nästa viktiga pusselbit på väg att försvinna från Rosengård. Lokaliseringsutredningen för framtida Malmö Konstmuseum, genomförd av Wingårdhs, föreslår att konstmuséet placeras centralt i ”cityläge”, inte i Rosengård eller Nyhamnen. Projektets styrgrupp håller med. 

 

Vid Rosengård har det handlat om två möjliga platser: Antingen vid Enskifteshagen och järnvägsspåren eller nära Rosengårds station. Ett sådant alternativ hade varit det mest logiska ur ett stadsutvecklingsperspektiv, där det inte bara handlar om vad staden kan göra för ett konstmuseum, utan vad ett konstmuseum kan göra för en stad. Det är välkänt att kulturella hubar har en enorm förmåga att vitalisera och omforma hela stadsdelar. 

 

Stödet för en placering i Rosengård har tidigare varit stort.

 

I början på juli 2017 skrev de fem dåvarande Vd:erna för Rosengård Fastighets AB, Heimstaden, MKB, Balder och Victoria Park följande på Kvällsposten Debatt: ”Ett konstmuseum vid Rosengårds station skulle innebära ytterligare ett viktigt steg framåt för en sammanhållen stad och vi hoppas därför att Malmö kommer att gripa möjligheten att tänka nytt och annorlunda när ett nytt konstmuseum ska byggas.

 

Året efter, i april 2018, drog även den dåvarande Malmöalliansen, numera ett minne blott, en lans för Rosengård som placering för konstmuseumet: ”Malmöalliansen förordar att Malmö konstmuseum blir en del av det nya Rosengård där det finns nya bostäder och höghuset Culture Casbah har blivit verklighet. Malmöalliansen vill placera konstmuseet i närheten av Rosengårds station, så att kontinentalbanan för med sig såväl Malmöbor som turister och besökare till en modern och omdanad stadsdel”, skrev Torbjörn Teghammar (M), Roko Kursar (L), Torsten Elofsson (KD) och Niels Paarup-Petersen (C) på Sydsvenskans Aktuella Frågor.

 

Nu har i alla fall Malmöliberalerna svängt i frågan. I Sydsvenskan säger kulturnämndens vice ordförande Amanda Onsberg Brumark (L) att: 

 – Vi i utskottet ställer oss bakom att city är det mest optimala läget och att det gynnar flest Malmöbor.

 

Det skoningslösa sveket mot Rosengård fortsätter. Vilken stad ska satsa på sina utsatta områden om inte Malmö orkar och vågar?

 

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida.