Gå till innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Csaba Perlenberg

”M kan samtala med SD utan att göra avsteg från principer”

Oppositionsledarna i Göteborg och Malmö: Jonas Ransgård (M) och Torbjörn Tegnhammar (M) på moderaternas Sverigemötet i Göteborg.
Foto: CSABA BENE PERLENBERG / GT/KVP
Torbjörn Tegnhammar (M).
Foto: MARTIN FORS / PRESSBILD
Csaba Bene Perlenberg, fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida.
Foto: NORA LOREK

LEDARINTERVJU. Under två dagar samlas landets moderater på Svenska Mässan i Göteborg. Kvällspostens ledarsida sammanförde de två moderata oppositionsledarna i Malmö och Göteborg, Torbjörn Tegnhammar och Jonas Ransgård, för ett samtal om deras städer, kamelfarmar och SD.

1994 var året då vinter-OS hölls i norska Lillehammar. Sveriges medlemsförhandlingar med EU avslutades. ANC och Nelson Mandela vann det första fria valet i Sydafrika. VHS var fortfarande en grej. Riksdagen fattade beslut om pappamånaden och regeringen tog beslut om att låta bygga Öresundsförbindelsen mellan Malmö och Köpenhamn. Och i höstens val fick Socialdemokraterna 45,3 procent av rösterna. Regeringen Bildt föll. 


1994 var även året då Moderaterna senast åtnjöt makten i Göteborg och Malmö. Tjugofyra år senare laddar de två moderata oppositionsråden Jonas Ransgård och Torbjörn Tegnhammar för att åter föra sitt parti till makten i sina respektive städer.


Malmö och Göteborg delar många likheter förutom det kvarts sekel långa, men tydligt urgröpta, socialdemokratiska maktinnehavet. Som liknande problem: Rikskända utanförskapsområden med Rosengård och Biskopsgården; på sina håll otrygghet med omfattande våld och skjutningar; båda städerna är regionala arbetsmarknadsmotorer som skulle kollapsa utan det statliga kommunala skatteutjämningssystemet. 


Vellinge är Malmös arvslott

De två kommunerna är demografiskt rödlutande eftersom barnfamiljer i medelklassen och höginkomsttagare lämnar städerna bakom sig så snabbt de kan. Jonas Ransgård beskriver det som att: "Den blå kransen blir bara mer och mer blå." Kungsbacka och Vellinge är Göteborgs och Malmös arvslotter. Därmed har borgerligheten uppförsbacke i både Malmö och Göteborg. 


Jonas Ransgård menar att den borgerliga utarmningen skapar demokratiproblem:

– Om man delar arbetsmarknadsregion, då har man samma intressen och samma bekymmer, men man har inte samma rösträtt. Den grupp som röstar i Göteborgs kommun behöver ju inte ta hänsyn till hur det påverkar invånarna i de andra kommunerna. Och väljarna i exempelvis Kungsbacka står ju i sin tur maktlösa inför mjölkgårdar, kamelfarmar och kommunala vattenposter, säger Ransgård.


"Göteborgspolitiken får Malmö att framstå som normalt"

Jag ställer skämtsamt frågan till Torbjörn Tegnhammar om Malmö har för få kamelfarmar varpå Ransgård blixtsnabbt inflikar: "Ni har andra puckelkostnader." Tegnhammar är inte sen att svara:

– Det är kul att Göteborg och Göteborgspolitiken finns. Det får mig att känna att Malmö ändå är rätt normalt även om Malmö i vardagen kan kännas lite bisarrt. Det känns som att vänsterns förslag alltid går lite längre i Göteborg.

Torbjörn Tegnhammar, du har ofta pratat om att ett av problemen för Malmö är att staden saknar industri. Något som Göteborg har mycket av.

– Det är en nyckelfråga för Malmös allt för höga arbetslöshet att vi får i gång en ny, grön industrialisering. Även om dagens industrier är moderna och kraven är högre så är det en typ av arbetstillfällen som sänker trösklarna in till arbetsmarknaden, svarar Malmöpolitikern.


"Större problem att ta sig från Malmö till Lund än till Stockholm"

I storstadsregionerna är pendlingskommunikationerna av stor betydelse. Men varken Ransgård eller Tegnhammar visar någon överdriven entusiasm för tanken på framtida höghastighetståg till och från Stockholm.

– För vår del är frågan om pendlingen till Borås fantastiskt mycket större, säger Ransgård.

Torbjörn Tegnhammar menar att det är få som har dagligen återkommande problem med att ta sig till Stockholm från Malmö. 

– Däremot att ta sig från Malmö till Lund eller mellan Hässleholm och Kristianstad. Där är det problem. Jag har inget emot höghastighetståg, men vi har inget akut behov av det.

Tegnhammar tillägger att för hans och Skånes del är HH-tunneln mellan Helsingborg och Helsingör och en Öresundsmetro mellan Malmö och Köpenhamn av större prioritet.


"Det är frihetshatare som inte vill att vi ska flyga"

Både Jonas Ransgård och Torbjörn Tegnhammar menar även att många delar av landet riskerar skadas om diskussionen om minskat flygande blir verklighet. Ransgård kallar det för en "väldigt ideologiskt präglad diskussion":

– Om man tittar på flyget i Sverige, så är det väldigt få flygplatser och linjer som är lönsamma. Om man i det läget vill att en höghastighetsbana ska konkurrera ut flyget mellan Göteborg och Stockholm eller Malmö och Stockholm, då ger man ju sig på de linjer som bär sig. Det är ju de som finansierar allt det andra. De som borde vara mest oroliga är Norrlandskommunerna. Vem ska subventionera deras flyg?

Tegnhammar vill bredda frågan om flygmotståndet:

– De som är minst positiva till öppenhet, individuell frihet och frihandel, ja, det är också de som är störst motståndare till flyget. Det är mer än miljöskäl som ligger bakom motståndet. Det är frihetshatare som inte vill att vi ska flyga.


"Inte lika dramatiskt lokalt som nationellt att ha dialog med SD"

Om vi blickar framåt så finns det alla förutsättningar för att det kan bli stökigt rent parlamentariskt efter höstens val. SD-frågan hemsöker Moderaterna. Torbjörn Tegnhammar har ju öppnat upp för att styra Malmö i minoritet med passivt stöd av SD. Hur ställer du dig till samarbete, samtal eller passivt stöd av SD, Jonas Ransgård?

– Jag ser varken behov eller förutsättningar att prata med SD. I Göteborg är SD fullt upptagna med att hugga ihjäl varandra. Frågan är vem man ens skulle prata med? Jag ser inte det som en politisk kraft som kommer att få något ur sig.

Torbjörn Tegnhammar, hur ska du balansera mellan ett SD som ställer krav på att få vara med och påverka och dina allianspartners som Liberalerna och Centerpartiet som säger "icke"?

– Det är inte lika dramatiskt lokalt som det är nationellt. Du behöver inte nå några migrations- eller försvarsuppgörelser. Det kan vara svåra frågor kommunalt också, men det kan inte vara lika dramatiskt, tänker jag mig, att ha en dialog med SD om väg-gupp eller busskörfält. Det är ändå inte riktigt samma sak. 


"Att prata med SD innebär inte att man lierar sig med rasister"

Tegnhammar menar att SD har väldigt starka åsikter i migrationsfrågan men att SD i övrigt verkar vara "ett fullständigt värderingslöst parti":

– Just därför kan de svänga i frågor som de gjort, som vinster i välfärden. Det spelar inte så stor roll för dem. Var står de i skolfrågor? Äldrefrågor? Var står de i trafik- och infrastrukturfrågor? Det är det ingen som vet.

– I Göteborg har vi haft flera fall där SD har röstat på ett sätt i kommunstyrelsen och på ett annat sätt i fullmäktige. Det är varken seriöst eller praktiskt. De gillar osäkerheten, inflikar Ransgård.

Torbjörn Tegnhammar vill skilja på samtal med SD om praktiska saker och värderingsfrågor.

– Det innebär inte att vi gör några avsteg från några av våra viktiga principer. Det innebär inte att vi vill liera oss med rasister. Det innebär inte att vi stramar åt invandringspolitiken på ett oskäligt sätt. Praktiska kommunala frågor måste lösas.


Lyckas Jonas Ransgård och Torbjörn Tegnhammar att göra Göteborg och Malmö till borgerligt styrda städer blir de historiska. Misslyckas de blir det bara som vanligt.


Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida