Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Csaba Perlenberg

”Jag tror inte på en europeisk flygskatt”

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) har uppskattats under Almedalsveckan i Visby. Foto: CSABA BENE PERLENBERG/KVP
Csaba Bene Perlenberg, fristående kolumnist på GT:s ledarsida. Foto: KVP

VISBY. Den gröna omställningen är både nödvändig och en möjlighet för Sverige. Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) ser ett ökat engagemang för infrastrukturfrågorna i Almedalen.

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. KvP:s politiska hållning är liberal.

OPINIONSINTERVJU. Almedalsveckan må i år ha varit en rätt avslagen historia med 750 färre programpunkter och ett klart minskat besöksantal i jämförelse med förra året – men det positiva engagemanget för infrastruktursfrågorna har knappast påverkats av Almedalströttheten.

Tvärtom har många Almedalsbesökare vittnat om den smittande energi som infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) uppvisat på seminarium efter seminarium, inte bara i flygfrågor men framför allt utifrån omställningsperspektivet. Medan transportsektorn och flygindustrin tillbringat veckan med att tävla om att vara mest fokuserad på grön omställning och hållbarhet, har Eneroth var tydlig: Omställningen är inte bara en nödvändighet utan även en möjlighet.

- Vi måste göra en omställning på transportsektorn. Industriellt kan det vara en fördel för Sverige och kan ge nya exportmöjligheter. Samtidigt är det helt nödvändigt att vi gör det. 

 

Tomas Eneroth menar också att infrastrukturfrågorna nu är en självklar del av ett bredare samhällsbygge. Industripolitik, forskning och utveckling och bostadspolitik – allt hänger ihop.

Och, mycket riktigt: Infrastrukturfrågorna skär rakt igenom människors vardag. Mobiliteten engagerar, drivmedelsfrågorna och dess kostnader likaså. Under det senaste året har få transportdebatter varit lika infekterade som flyget och dess framtid. Flygskam har blivit ett välanvänt signalord och begrepp. Eneroth använder dock inte själv det.

- Jag använder inte begreppet. Någon föreslog att man skulle använda fossilskam i stället. Det viktigaste är att tala om att vi måste minska våra klimatavtryck. Flyget och alla transportsätt måste ställa om.

Regeringens flygskatt är, på grund av stort svenskt resande från danska flygplatsen Kastrup, inte heltäckande. 

– Så är det med flera skatter. Det finns mycket gränshandel som görs av skatteskäl. Mellan Sverige-Norge, Sverige-Finland och även men Danmark och Sverige. Vi har inte kommit dithän, och vill inte komma dit, att vi harmoniserat alla skatter. Jag tror inte på en europeisk, harmoniserad flygskatt. Däremot noterar jag att fler och fler länder vill införa flygskatt, eftersom flyget är det transportsätt som inte har haft den typen av beskattning.

 

Tomas Eneroth pekar dock på att han är öppen för att utveckla flygskatten så att den blir mer miljöstyrande men även att fokus är på att påverka det internationella regelverket. Att de svenska resenärerna från Kastrup skulle kunna omfattas av svensk flygskatt är dock inte möjligt.

– Jag tror att det blir svårt. Skatten tas ju där flygtransporterna är, så det är svårt att ändra. Jag flyger själv en hel del från Kastrup som boende i Småland. Däremot så tror jag att, precis som man i Danmark har haft en debatt, så kommer man i flera andra europeiska länder också ha en debatt om beskattningar precis som på fordonssidan.

 

Det irriterar inte dig att det finns massa svenskar, smålänningar som du själv, som åker från Kastrup men inte betalar flygskatt?

- Skälet till att många åker från Kastrup är för att det är en bättre flygplats än Arlanda. Man har systematiskt arbetat på dansk sida att utveckla en bra flygplats. I Sverige har vi haft svårigheter att fokusera på flygplatsutvecklingar. 

 

Engagemanget för nya infrastrukturlösningar är på sina håll stort. Tomas Eneroth pekar på just Skåneregionen som ett sådant exempel:

 - Inte minst i Skåneregionen ser man det i Helsingborg, i Landskronas engagemang  och Malmö naturligtvis och Trelleborg och Ystad. Det görs både investeringar men också nya affärer som görs upp där uppköparna efterfrågar lösningar. 

Infrastrukturministern är också positivt inställd till en andra Öresundsförbindelse.

 - I grunden så tror jag att det vore bra för Sverige. Sen ska det ställas i relation till en mängd andra investeringar, naturligtvis. 

 

HH-förbindelsen mellan Helsingborg och Helsingör som nu utreds gemensamt av Sverige och Danmark har nått längst av projekten. Men utredningen tittar inte på godstågskapacitet. Är det någonting som är till HH-förbindelsens nackdel?

 – Det är en dialog som vi för mellan den svenska och danska regeringen. Jag ser fram emot att ta en förnyad dialog med den nya regeringen och den nya danska ministern för infrastruktur för att undersöka det danska intresset. 

Det danska ointresset för godståg söderöver från Helsingör har varit den springande punkten.

– Tidigare har den danska regeringen varit tydliga med att man inte såg godstågsmöjligheter. Helst såg man bara bilförbindelser. Från svensk sida har vi velat undersöka förutsättningarna för en fast förbindelse, men naturligtvis även för järnvägstrafik och kanske cykel, som jag har hört skånska önskemål om. 

 

I Landskrona drivs projektet Europaspåret, en tågtunnel från staden till Köpenhamn med godstågskapacitet. Det är dock inte uppbackat av regionen. Uppmuntrar du lokala och kommunala initiativ likt Europaspåret?

 - Historien är ju full av både lyckade och misslyckade lanseringar av olika transportlösningar, men jag tycker det är viktigt att alla ändå tittar på sina förutsättningar.

Tomas Eneroth är tydlig med att han noterat att Skåne enats om sin prioritering för nästa Öresundsförbindelse.

 - Under nationell planprocess har jag varit tydlig med att jag gärna ser regionala prioriteringar. Vi talar om arbetsmarknadsförstoring, regioner och regionala flöden. Men jag är naturligtvis alltid beredd att lyssna. Landskrona har jag varit i flera gånger, så jag känner till diskussionerna rätt så väl.

 

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida.