Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Csaba Perlenberg

Integrationen i Öresund viktigare i Bryssel

ÖRESUND. Foto: Lasse Svensson / KVP/EXPR

Gränskontrollerna fortsätter vara ett vardagshelvete för pendlare i Öresundsregionen.

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. KvP:s politiska hållning är oberoende liberal.

I onsdags gästades Malmö av en delegation från EU-parlamentet. Politiskt sett var det brokig skara: från Sverige var det Anna Maria Corazza Bildt (M), Malin Björk (V) och Kristina Winberg (SD) och socialdemokratiska Ana Gomes från Portugal, den liberalkonservativa József Nagy från ungerska-slovakiska samarbetspartiet Most-Hid samt den rumänska socialdemokraten Emilian Pavel.

Syftet: att på plats se hur gränskontrollerna fungerar, eller snarare motsatsen, samt hur mottagandet och hanteringen av ensamkommande barn ser ut.

Budskapet från delegationens ordförande Ana Gomes var tydligt: gränskontrollerna ska vara en tillfällig lösning, då inte minst Malmö gynnats av gränslösheten och närheten till Europa. Det ansåg inte sverigedemokraten Kristina Winberg som tyckte gränskontrollerna fungerade överraskande bra och som absolut ville ha kvar dem. Möjligen hade hon behövt vara med på det av Moderaterna i Malmö anordnade ekonomiska lunchseminariet under den gångna veckan där Jan Dahlqvist vid Köpenhamnsbaserade Polaris vittnade om att det inte var ovanligt för hans medarbetare att vara med om hemresor på uppåt 1 timme och 45 minuter. ”Det blir ju omöjligt med dagis och sånt”, sade Dahlqvist bekymrat och kallade det för en veritabel katastrof och en av Malmös största problem.

 

Nu ska det sägas att EU-parlamentarikerna är drillade i avancerad arbetspendling: en vecka i månaden lämnar 751 ledamöter Bryssel för att i en karavan bege sig till Strasbourg för att rösta i plenum. Det är en tramsig arbetsordning var fjärde vecka medan pendlingen mellan Kastrup och Malmö är ett dagligt vardagshelvete.

Möjligen hade det varit bättre om Brysseldelegationen anlänt lite senare i veckan i stället. I fredags presenterade länsstyrelsen i Skåne en utredning, beställd av regeringen, som visar det alla pendlande skåningar och företag i Skåne redan vet: gränskontrollerna har mycket omfattande negativa konsekvenser för regionen. Någonting som man alltså redan visste innan de infördes, även om regeringen inte genomförde någon som helst konsekvensanalys innan ID-kontrollerna infördes. Färre tåg innebär 1 700 färre sittplatser per timme. Förseningarna innebär att det spenderas 6 600 fler timmar på resande fot än innan. Det motsvarar 252 miljoner kronor i tidsförlust. Att beräkna ankomst till Malmö från Köpenhamn är ett lotteri: allt mellan 35 till 75 minuter i förlängd restid är inte ovanligt. Inte heller är det ovanligt med längre restid. Hittills i år har antalet resenärer minskat med 15 procent. Arbetsmarknaden minskar och blir mer osäker. Till och med Ikea börjar nu mumla om att det faktiskt får vara nog: arbetspendlingen till och från Älmhult blir nyckfull och osäker.

 

Den totala samhällsekonomiska kostnaden för hela regionen uppmäts till 1,5 miljarder kronor endast under 2016.

Dessutom, föga smickrande för en regering med en feministisk profil: värst drabbas kvinnor och låginkomsttagare som i större utsträckning tågpendlar.

EU-parlamentarikernas besök var således talande: Bryssel är uppenbarligen mer oroade över situationen vid Öresundsförbindelsen än vad regeringen i Stockholm är. Ja, och så Kristina Winberg från Sverigedemokraterna förstås.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!