ÖRESUND. Foto: Lasse Svensson / KVP/EXPR
ÖRESUND.  Foto: Lasse Svensson / KVP/EXPR
Csaba Perlenberg

Integrationen i Öresund viktigare i Bryssel

Publicerad

Gränskontrollerna fortsätter vara ett vardagshelvete för pendlare i Öresundsregionen.

I onsdags gästades Malmö av en delegation från EU-parlamentet. Politiskt sett var det brokig skara: från Sverige var det Anna Maria Corazza Bildt (M), Malin Björk (V) och Kristina Winberg (SD) och socialdemokratiska Ana Gomes från Portugal, den liberalkonservativa József Nagy från ungerska-slovakiska samarbetspartiet Most-Hid samt den rumänska socialdemokraten Emilian Pavel.

Syftet: att på plats se hur gränskontrollerna fungerar, eller snarare motsatsen, samt hur mottagandet och hanteringen av ensamkommande barn ser ut.

Budskapet från delegationens ordförande Ana Gomes var tydligt: gränskontrollerna ska vara en tillfällig lösning, då inte minst Malmö gynnats av gränslösheten och närheten till Europa. Det ansåg inte sverigedemokraten Kristina Winberg som tyckte gränskontrollerna fungerade överraskande bra och som absolut ville ha kvar dem. Möjligen hade hon behövt vara med på det av Moderaterna i Malmö anordnade ekonomiska lunchseminariet under den gångna veckan där Jan Dahlqvist vid Köpenhamnsbaserade Polaris vittnade om att det inte var ovanligt för hans medarbetare att vara med om hemresor på uppåt 1 timme och 45 minuter. ”Det blir ju omöjligt med dagis och sånt”, sade Dahlqvist bekymrat och kallade det för en veritabel katastrof och en av Malmös största problem.

 

Nu ska det sägas att EU-parlamentarikerna är drillade i avancerad arbetspendling: en vecka i månaden lämnar 751 ledamöter Bryssel för att i en karavan bege sig till Strasbourg för att rösta i plenum. Det är en tramsig arbetsordning var fjärde vecka medan pendlingen mellan Kastrup och Malmö är ett dagligt vardagshelvete.

Möjligen hade det varit bättre om Brysseldelegationen anlänt lite senare i veckan i stället. I fredags presenterade länsstyrelsen i Skåne en utredning, beställd av regeringen, som visar det alla pendlande skåningar och företag i Skåne redan vet: gränskontrollerna har mycket omfattande negativa konsekvenser för regionen. Någonting som man alltså redan visste innan de infördes, även om regeringen inte genomförde någon som helst konsekvensanalys innan ID-kontrollerna infördes. Färre tåg innebär 1 700 färre sittplatser per timme. Förseningarna innebär att det spenderas 6 600 fler timmar på resande fot än innan. Det motsvarar 252 miljoner kronor i tidsförlust. Att beräkna ankomst till Malmö från Köpenhamn är ett lotteri: allt mellan 35 till 75 minuter i förlängd restid är inte ovanligt. Inte heller är det ovanligt med längre restid. Hittills i år har antalet resenärer minskat med 15 procent. Arbetsmarknaden minskar och blir mer osäker. Till och med Ikea börjar nu mumla om att det faktiskt får vara nog: arbetspendlingen till och från Älmhult blir nyckfull och osäker.

 

Den totala samhällsekonomiska kostnaden för hela regionen uppmäts till 1,5 miljarder kronor endast under 2016.

Dessutom, föga smickrande för en regering med en feministisk profil: värst drabbas kvinnor och låginkomsttagare som i större utsträckning tågpendlar.

EU-parlamentarikernas besök var således talande: Bryssel är uppenbarligen mer oroade över situationen vid Öresundsförbindelsen än vad regeringen i Stockholm är. Ja, och så Kristina Winberg från Sverigedemokraterna förstås.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag