Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Csaba Perlenberg

I dag hamnar drömmen om HH-förbindelsen i malpåse

Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Csaba Bene Perlenberg, fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida.
Foto: NORA LOREK

I dag presenteras äntligen den gemensamma dansk-svenska utredningen om HH-förbindelsen. Redan nu slår läckta uppgifter i danska medier fast att utredningen blir ett rejält antiklimax för de som hoppas på tunnlar mellan Helsingborg och Helsingör.

OPINION. Om det planerades för fest i Helsingborg borde bandet avbokas, snittarna doneras till välgörenhet och fyrverkeriet ställas in. Det blir ingen HH-förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör. En annan slutsats blir nästintill omöjlig att dra inför att danska Vejdirektoratet och Trafikverket under torsdagens eftermiddag presenterar sin gemensamma analys av HH-förbindelsen. 

Till de två myndigheternas stora förtret har rapporten redan läckt på andra sidan Sundet. I danska branschtidningen Ingeniören faller ridån över de som länge arbetat för att göra Helsingborg till platsen för Sveriges andra förbindelse till Danmark.

Ingeniören rapporterar att projektet förvisso är samhällsekonomiskt lönsamt, men bara om man ser till vägdelen. Räknas järnvägsförbindelsen med blir projektet direkt samhällsekonomiskt olönsamt och kräver många statliga miljarder för att kunna betalas av inom 40 år. Analysen slår enligt tidningen fast att just tågdelen endast kan ses som ett lokaltågsprojekt och inte har någon påvisbar nytta för varken regionen eller länderna. Och eftersom det är politiskt omöjligt för en rödgrön regering i Sverige att bidra till ökad vägtrafik utan att samtidigt ha möjligheten att kunna peka på ökad tågtrafik, blir HH-förbindelsen både onödig och omöjlig.

Att utredningen inte ens utredde godstågskapacitet, eftersom projektet inte möjliggör det, gjorde att det redan från början var ett svårsålt projekt. Inom den svenska tåg- och järnvägsbranschen har det skakats på huvudet åt tanken på en ny rälsbunden trafikkorridor som saknar godstågskapacitet, i en tid när ett närmast unisont uttalat politiskt mål är att överflytta så mycket som möjligt av den vägbundna godstransporten till räls. 

Enligt Ingeniören beräknas vägdelen av HH-förbindelsen kosta 23 miljarder kronor. Tågdelen kostar ytterligare 19 miljarder. Men om tågdelen ska byggas krävs det att den svenska och danska staten pytsar in 14 miljarder kronor. Först då kan projektet vara avbetalt inom 40 år tillsammans med brukarintäkter. Därmed är HH-förbindelsen inte helt brukarfinansierad, likt Öresundsbron mellan Malmö och Köpenhamn.

Kanske det största hindret för HH-förbindelsens förverkligande är att tågdelen avfärdas som blott ett slutet lokaltågssystem. Ingeniören skriver att det i praktiken handlar om en förlängning av den danska Kystbanan under Sundet över till Helsingborg.

Om järnvägsdelen av HH-förbindelsen mot förmodan skulle byggas, kommer det kräva en massiv trafikstörning då en helt ny station måste byggas i Helsingör vilket kommer påverka tågtrafiken mellan staden och Snekkersten. Under hela fyra år kommer den sträckan behöva ersättas med bussar.

Nådastöten för HH-förbindelsen sägs bestå av att utredningen enligt Ingeniören landar i att det behövs ännu en utredning innan ett skarpt beslut kan tas om huruvida HH-förbindelsen ska byggas, och om det då handlar om endast vägdelen eller även järnvägsbiten.

Av allt att döma innebär det att dagens analysutredning om HH-förbindelsen kommer att förpassas till en bortglömd malpåse. Att järnvägsdelen inte bär sig ekonomiskt, att enkom en vägdel är otänkbart för en rödgrön svensk regering och att det saknas godstågskapacitet är alla anledningar till att projektet troligtvis aldrig kommer bli av. 

I en tid när den svenska regeringen inte lyckas leverera på en av Januariöverenskommelsens centrala delar, den om höghastighetstågen, är utsikterna för en samhällsekonomiskt olönsam HH-förbindelse inte särskilt goda.


Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida