Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Csaba Perlenberg

Hur var det nu med folkhälsan, Systembolaget?

Systembolaget vill kunna konkurrera med utländska bordershops, men vill inte att skånska gårdsproducenter ska kunna konkurrera rättvist och utvecklas fritt.Foto: TT NYHETSBYRÅN
Csaba Bene Perlenberg, fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida.Foto: NORA LOREK

Systembolaget åberopar gärna folkhälsan som ett argument i alkoholpolitiken, men bara när det passar dem själva.

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. KvP:s politiska hållning är liberal.

Den nordeuropeiska gränshandeln är på väg att döda Systembolaget. Just precis de orden använder förstås inte det statliga detaljhandelsmonopolet, men det är innebörden i beskedet att priset för starköl är på väg att sänkas.

 

Från tidigare lägsta pris på 8,40 kronor per burk till 6,90 kronor. Det handlar om en helt ny priskategori som ska gälla två ölsorter, när bolaget nu tar in offerter från leverantörer inför nästa år. 

 

Till SVT Nyheter Skåne säger Systembolagets presschef Lennart Agén att:

 – Tar man ett öl som finns både på Systembolaget och i gränshandelsbutiker så kostar det 3,30 kronor i gränshandeln och runt 10 kronor inklusive pant i Systembolagets butiker. 

 

Ja, jo. Det tenderar ju att bli så när marknadskrafterna är satta ur spel i Sverige på grund av ett statligt monopol. 

 

Enligt Systembolagets presschef är de stora prisskillnaderna inte juste mot kunderna:

 – Priset i gränshandeln för dig och mig som kund är lägre än vad Systembolaget köper in det för – det är inte fair, våra kunder ska inte drabbas av det.

 

Systembolagets omtanke för sina kunder är rörande. Hade beskedet inte levererats till tonerna av världens minsta fiol hade det varit riktigt beundransvärt att Systembolaget nästan vill ge en slags vardaglig skatteåterbäring till sina starköls-älskande kunder.

 

Värt att nämna i sammanhanget är att prisskillnaderna utjämnas till viss del av drivmedelskostnader och färjebiljetter. Ändå tycker många svenskar att det är värt att åka utomlands för att fylla på karafferna och släcka törsten.

 

Det ekonomiska incentivet för att sänka priset är rimligtvis inte begränsat till just starköl som produktkategori. I själva verket ökade försäljningen förra året av importerad starköl. I stället handlar det om en helhetsbild, där just starkölen är en lockvara vid gränshandelsbutikerna i Tyskland.

 

Och hur var det nu med den där folkhälsan då? Den som Systembolaget i reklamkampanjer säger sig vara den yttersta garanten för? Som hela alkoholpolitikens trovärdighet sägs vila på?

 

När det kommer till bolagets infernaliska, opinionsbildande krigföring mot exempelvis skånska vinodlare eller mikrobryggerier, som naturligtvis hade velat sälja sina produkter direkt till besökare på vingårdarna eller i bryggerierna, är det rädslan för konkurrens som ligger till grunden för det ihåliga argumentet att sådana slags liberaliseringar skulle leda till elände och fördärv över land och rike.

 

Men när Systembolaget själva vill sänka priserna är omtanken om folkhälsan som bortblåst. Hur en prissänkning på den inhemska, reglerade marknaden kommer att påverka drickandet och försäljningen är fortfarande oklart. 

 

När det handlar om vad som är ”fair” eller inte för konsumenter, för att inte tala om producenterna, utgår Systembolaget från egenintresset att kunna fortsätta sälja produkter i konkurrens med försäljare i andra länder. 

 

Men när det handlar om svenska vin- och ölproducenters intressen av att kunna etablera gårdsförsäljning för att utveckla sina verksamheter som besöksmål och skapa tillväxt och stärka glesbygden, åberopar Systembolaget i stället ett diffust folhälsointresse.

 

Systembolaget borde ändra namn till Systemhyckleriet.

 

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida.