Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Csaba Perlenberg

Hela Skåne måste leva

Draglok. Östra sidan av Skåne kan vara draghjälp för den västra.Foto: SKÅNETRAFIKEN

Skåne är mer än Öresundsregionen. Hela landskapet måste leva om Skåne ska kunna lyfta sig ur sina problem.

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. KvP:s politiska hållning är liberal.

Bilden av Skånes dynamiska egenskaper har den senaste tiden utmanats kraftigt, inte minst av nationalekonomen Ann-Marie Pålsson som påpekat hur dysfunktionell regionen är gällande skattekraft och segregering samt olika städers bidragsberoende. Att Region Skåne under måndagen i början av Skåne Innovation Week fastlog målet att år 2020 vara Europas, "kanske världens" mest innovativa region blir i ett sådant ljus ett intressant exempel på den delade bild men även ambitionsnivå som råder i det socioekonomiska landskapet i södra Sverige. 

 

Skånes framtida ekonomiska utveckling brukar kopplas samman med ett behov av ökat samarbete med Danmark och en starkare integration i Öresundsregionen. Som ekonomisk tillväxtmotor är det ett svårslaget geografiskt koncept. Inför en framtid med antingen HH-tunneln mellan Helsingborg och Helsingör eller med Europaspåret via Landskrona samt en Öresundsmetro från Malmö till Köpenhamn kommer regionaliseringen onekligen spela en viktig roll. 

 

Men det räcker inte. Lutningen mot Skånes västra kustlinje och dess kraftiga urbanisering är inte utan sina problem. Ett av dem är att landskapet i praktiken blivit delat, till både östra och västra Skånes nackdel. Man skulle kunna tro att Öresundsfixeringen endast hade varit till den östra glesbygdens nackdel, men bland annat de urusla pendlingsmöjligheterna mellan de två sidorna har också varit till den västra sidans nackdel eftersom det är svårare för arbetslösa personer och företagare att pendla åt Kristianstadshållet.

 

En viktig nyckel är Skånebanan mellan Helsingborg och Kristianstad. I dag trängs både godståg och pågatåg på en enkelspårig sträcka. En utbyggnad och kapacitetsförbättring borde ha gjorts för längesedan. Frågan uppmärksammades under måndagen i en debattartikel i Dagens Samhälle med rubriken "Sverige bör bygga ut Skånebanan". 

 

Att det blocköverskridande initiativet bortser från ideologiska spärrlinjer är tacksamt, nödvändigt och provocerande uppfriskande i en tid då politisk spelteori blivit till en dekadent folksport. Undertecknarna är inte bara representanter för olika partier utan även olika skånska valdistrikt: Moderaten Jonas Jacobsson Gjörtler sitter för Skåne läns västra, Yasmine Larsson (S) Skåne läns västra, Annelie Karlsson (S) Skåne läns norra och östra, miljöpartisten Rickard Persson västra valdistriktet, Per-Ingvar Johnsson som en gång tog initiativ till pågatågen i nordöstra Skåne sitter för norra och östra, så även Christer Nylander (L) och Tuve Skånberg (KD).

 

Det är svårt att inte hålla med om följande passage: "Får Skånebanan dubbelspår ökar attraktionskraften inte bara i städerna, utan även i de mindre stationsorterna utefter banan. De senare har ofta bättre tillgång till bostäder än arbetsplatser och dessutom ofta byggklar mark för bostäder men svårt att locka byggherrar. Bättre förbindelser ger därför en effektiv regionförstoring, med bättre matchning av arbetskraft, ökat bostadsbyggande och större bostadsmarknad".

 

De skånska riksdagsledamöterna kräver därför att Skånebanan ska prioriteras i nästa nationella infrastrukturplan. Det hade onekligen varit en lämplig åtgärd givet den skada som regeringen åsamkat Skåne med gräns- och ID-kontrollerna. 

 

Hela Skåne ska leva. Den västra sidan behöver draghjälp från den östra sidan.

 

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida