Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Csaba Perlenberg

Hallå Anna Hallberg, Öresundsregionen här

Anna Hallberg (S), utrikeshandelsminister.
Foto: ALI LORESTANI/TT
Csaba Bene Perlenberg, fristående kolumist på Kvällspostens ledarsida.
Foto: NORA LOREK

Anna Hallbergs intresse för gränsfrågorna är välkommet. Inte minst i Öresundsregionen som fortfarande väntar på lättnader.

OPINION. Det finns en minister vid namn Anna Hallberg. Stationerad på utrikesdepartementet är hon Sveriges utrikeshandelsminister och minister med ansvar för nordiska frågor. 

I Öresundsregionen, som lidit av ett kompakt rödgrönt ointresse för gränsregionala frågor sedan 2015, är Anna Hallberg och hennes portfölj en stort sett främmande fågel. 

Statsrådet med ansvar för nordiska frågor har inte varit nämnvärt synlig i att förbättra för svenska eller danska pendlares vardag. Tvärtom har regeringen fortsatt att återkommande förlänga gränsrestriktioner mellan Malmö och Köpenhamn men även Helsingborg och Helsingör. Exemplen på regeringens Öresundsfientliga politik har varit många de senaste åren.

Men för svensk-norska pendlare är engagemanget desto större. Efter att svenskar strandsattes i Sverige efter den norska gränsstängningen i början av februari kunde Kvällspostens västsvenska systertidning GT häromdagen på nyhetsplats rapportera om Hallbergs upprördhet. ”Ohållbart” beskrev hon situationen till GT, då svenskar inte får lön, tillgång till norsk a-kassa eller ens permitteras och därmed riskerar både hus och dagligt bröd. Engagemanget för den svensk-norska gränsproblematiken under pandemin har även lett till att den svenska regeringen enligt Hallberg sökt dialog med den norska regeringen. 

Till föga effekt, kan tilläggas.

Anna Hallberg skriver i ett skriftligt svar till GT att: ”Just den här typen av problem är anledningen till att Sverige gång på gång lyft förslaget om bättre samarbete i gränsfrågor och påtalat vikten av att arbetspendling underlättas. Vi har ett ansvar att, i den utsträckning situationen tillåter, minimera konsekvenserna för boende i gränsregionerna. Därför undantar exempelvis svenska inreserestriktioner mot Norge all typ av arbetspendling”.

För boende i Öresundsregionen är en sådan deklaration att likställa med en droppe vatten i den torraste öken – en svensk minister som visar det minsta intresse för gränsregionala frågor.

Anna Hallbergs engagemang för de svensk-norska pendlarna skapar dock följdfrågor.

Exempelvis:

Varför är regeringen tillsynes yrvaken inför varje ny uppkommen gränsregional fråga som måste lösas?

Hur kommer det sig att ”minimera konsekvenserna för boende i gränsregionerna” inte gällde när Sverige drakoniskt påverkade danska medborgares möjlighet att ta sig till och från Bornholm?

På vilket sätt tänker Hallberg och regeringen ”underlätta för arbetspendlingen” i Öresundsregionen?

Vän av ordning minns exempelvis finansminister Magdalena Anderssons (S) totala ointresse för att se till att svenskar som är anställda i Danmark men hemförlovats för jobb hemifrån inte utsätts för dubbelbeskattning – onekligen en faktor för de som mot förmodan överväger att ta anställning eller utföra jobb på andra sidan Sundet.

Anna Hallberg får gärna fortsätta sitt engagemang för gränsfrågorna. Och det får gärna inbegripa Öresundsregionen. 


Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumist på Kvällspostens ledarsida