Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Csaba Perlenberg

Håll fast vid centrala stationslägen

Lund centralstation.
Foto: SHUTTERSTOCK
Csaba Bene Perlenberg, fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida.
Foto: NORA LOREK

Så länge det inte kommer några tydliga besked om hur det blir med höghastighetsjärnvägen gör kommuner likt Lund rätt i att sätta ner foten.

OPINION. Trots att regeringen inte verkar kunna komma till skott med höghastighetstågen, fortsätter Trafikverket sitt planeringsarbete för hur dragningen ska se ut och var stationerna ska vara placerade. Numera görs det med en viss tvångsjacka som hotar hela projektet: Projektet måste hållas inom tidigare aviserade budgetbegränsningen, vilket gjort att Trafikverket börjat backa från tidigare planer på centrala stationslägen och i stället börjat planera för avlägsna stationer utanför stadskärnor.

Runt om i landet möts myndighetens försök att skapa B- och C-lägen med stationer långt ifrån stadskärnor, och som förtar hela syftet med att öka pendlingen och tillgängligheten, med stora protester. Hela syftet med höghastighetstågen, vilket är att minska restiden mellan Stockholm och olika orter söderut, förtas ju om det blir både krångligt att ta sig ut till icke citynära tågstationer och tar längre tid.

I Lund höjer nu det politiska styret rösten mot både potentiella dragningar och risken att en höghastighetsstation placeras opraktiskt ifrån befintliga trafiknoder. Att som Trafikverket föreslå köpcentrumet Nova som nära stationsläge ses som ”fullständigt orealistiskt” av kommunstyrelsens ordförande Philip Sandberg (L), som i Sydsvenskan protesterar mot att en sådan station inte görs tillgänglig för så många som möjligt.

Men det kan också bli en tunnel i anslutning till dagens centralstation eller en underjordisk station längs med spårvagnen. 

Samtidigt pågår sedan tidigare en puttrande diskussion om en underjordisk tunnel för befintlig tågtrafik i centrala Lund med sex spår. Givet att järnvägen i dag utgör en barriär i Lund och hindrar viktig stadsutveckling och förtätning finns det stora fördelar med att kombinera en dragning av snabbspår med en överdäckning och nergrävning av både passagerar- men även godståg i centrala Lund. 

I dagsläget finns det dock lite som pekar på att det överhuvudtaget kommer bli någon höghastighetsjärnväg. Det saknas en bred blocköverskridande konsensus kring projektet så länge regeringen håller sig för god att diskutera finansiering utanför befintliga ramar och så länge Liberalerna fortsätter idka krypskytte mot projektet. Samtidigt inger det föga respekt att Moderaterna, som var det parti som först föreslog projektet inom allianssamarbetet sommaren 2014, helt har vänt sig mot projektet. 

Att planera framtidens trafik med dagens teknik är alltid en vansklig övning, inte minst i ett sådant omfattande projekt som höghastighetståget. Elektrifieringen av flyget som faktiskt går som tåget och ett väntat genombrott för Hyperloop, snabba kapslar genom tunnlar, kan göra projektet omodernt redan innan en enda räls har bankats ner längs med banvallen.

Men till det att det bringas klarhet i hur det blir med höghastighetsjärnvägen gör Lund och andra kommuner rätt i att kräva centrala stationslägen.  


Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida.