Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Csaba Perlenberg

Försenad HH-utredning inget gott tecken

Helsingborg.
Foto: BJÖRN LINDGREN/TT
Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida.
Foto: NORA LOREK

Den försenade HH-utredningen bådar inte gott för chanserna att komma överens om att bygga en förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör.

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. KvP:s politiska hållning är liberal.

OPINION. Trots att den svensk-danska utredningen om en andra Öresundsförbindelse i form av en eventuell HH-tunnel mellan Helsingborg och Helsingör har haft över två år på sig att bli klar, kommer den inte att hålla tidsplanen. 

Det stod klart under gårdagen då Kvällspostens ledarsida förhörde sig om utredningens arbete hos Trafikverket. När utredningen om en strategisk analys meddelades 2017 var det tydliga uppdraget att utredningen skulle presenteras under slutet av 2020.

Men analysen är inte färdig. Fortfarande filas det på ”budskap, nyanser, korrigerande prognoser, kompletterande beräkningar, synkning mellan svenska och danska modeller, slutsatser……. så färdig – nej”, meddelade Lennart Nilsson, regionchef Syd vid Trafikverket till Kvällsposten via e-post under fredagen.

Nu planeras i stället projektet att redovisas någon gång mellan trettonhelgen och slutet av januari. 

Förseningen kan verka oskyldig, men torde skapa panikstämning i Helsingborgs rådhus. Därifrån har det under de senaste åren kommunicerats att det är en självklarhet att utredningen kommer att föreslå en skarp lösning på en byggfärdig förbindelse. Att utredningen nu försenas, och att med bara ett par dagar kvar av året inte ens finns samsyn kring ”budskap” och ”nyanser” gör att det är svårt att tolka på något annat vis än att det inte råder samsyn mellan den svenska och den danska sidan om vad utredningen ska leverera.

Samtidigt kom det under fredagen ännu en spik i kistan för HH-förbindelsen i form av en ny politisk överenskommelse i Danmark för att stärka naturen, miljön och biodiversiteten. Över 800 danska miljoner satsas fram till 2024 på natur- och djurskydd. 

Bakom överenskommelsen står S-minoritetsregeringen med sina samarbetspartners Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten och Alternativet. Skog ska skyddas, 13 nya nationalparker ska skapas och skyddet för hotade djurarter ska stärkas. Exakt var skogar ska få förstärkt skydd och nationalparker ska etableras är inte klart än, men norra Själland tillhör redan i dag Danmarks mest natursköna områden. Det är föga troligt att kustremsan mot Skåne inte berörs av satsningen. 

Att inte skydda en kustremsa som är Danmarks gräddhylla från hård exploatering för infrastruktur är i praktiken en politisk omöjlighet, inte minst för en dansk röd regering med flera gröna vänsterpartier som understöd. Då kvittar det att det handlar om miljövänlig räls som skulle dras från Helsingör till Köpenhamn. 

Tyvärr har alldeles för mycket tid förspillts på den försenade utredningen, som stått i vägen för att möta det ökade behovet av bättre förbindelser med kontinenten när Fehmarn Bält-förbindelsen mellan Tyskland och Danmark öppnas i slutet av 2020-talet.

Skåne måste nu förbereda sig för en tid efter HH-utredningen. Det blir med största sannolikhet en morgondag utan hopp om en förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör. Färjeförbindelserna kommer även framöver att vara nordvästra Skånes direktlinje till Danmark. I alla fall till det att tågtunneln Europaspåret mellan Landskrona och Köpenhamn erkänns som ett reellt alternativ av Region Skåne och Trafikverket.


Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida.