Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Csaba Perlenberg

Enda sättet att ställa om flyget är att fortsätta flyga

Helsingborg har nu ett viktigt arbete framför sig med att ställa om flygplatsen i Ängelholm till hållbar verksamhet.Foto: PETER WEMMERT
Csaba Bene Perlenberg, fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida.Foto: NORA LOREK

Ängelholms flygplats kunde inte fått en bättre ägare än Helsingborg kommun, som har dokumenterad erfarenhet av hållbarhetsarbete. Nu måste Helsingborg ta sig an den gröna omställningen av flygplatsen.

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. KvP:s politiska hållning är liberal.

OPINION. Framtiden tillhör de som vågar blicka bortom nuvarande begränsningar och tillkortakommanden. De som inte har huvudet bland mörka moln utan som orkar kika bortom horisonten och ser en ljus, och grön, framtid för flygtrafiken.

 

Av den anledningen är det alldeles utmärkt att nordvästra Skånes flygplats är räddad av ägare med dokumenterat engagemang för hållbarhetsfrågorna. Efter att Peab meddelat att de inte såg det ekonomiskt hållbart att fortsätta äga och driva den privata flygplatsen i Ängelholm under rådande eller ens framtida omständigheter såg det mörkt ut för den lilla och effektiva flygplatsen. 

 

Det krävdes till sist att flera nordvästskånska kommuner gick in under Familjen Helsingborg-paraplyet. Störst ägare blir Helsingborg, men även kommunerna Ängelholm, Bjuv, Båstad, Höganäs, Klippan och Åstorp går in som delägare. Från och med 1 september kommer det nya bolaget att vara ansvariga för driften.

 

I ett pressmeddelande belystes även andra fördelar av bara den kommersiella flygtrafiken. 

- Att köpa och driva en flygplats tillhör inte direkt kärnverksamheten för en kommun. Vi är trots det glada för att vi kommit så här långt. Vi anser att det är av stor vikt att vi inom regionen, dvs Familjen Helsingborg, har tillgång till en flygplats. Det gynnar utvecklingen inom näringslivet för alla våra kommuner och därmed också våra kommuninvånare. För just Klippans kommun finns det många synkroniseringseffekter med Ljungbyheds flygplats både inom flygskoleverksamheterna men också med vår gymnasieutbildning på Flygteknikcentrum, sade Hans-Bertil Sinclair (M) kommunstyrelsens ordförande i Klippans kommun.

 

Samtidigt är det Helsingborg som i egenskap av sitt prisvinnande fokus på de gröna frågorna som är den viktigaste ägaren. Nyligen presenterades nyheten att kommunen för fjärde året i rad utsågs till ”miljöbästa kommun” i tidningen Aktuell Hållbarhets årliga rankning. Att kommunen har satt som eget mål att vara koldioxidneutralt redan om femton år sätter stora krav på ägarskapet att arbeta aktivt med att ställa om flygplatsen till en hållbar verksamhet. Det är enda sättet som ägarskapet långsiktigt kan rättfärdigas inför kommuninvånarna.

 

Det finns knappast brist på gröna möjligheter för, till att börja med, det inhemska flyget. Därför är det viktigt att flygplatsen inom kort börjar arbeta för en elektrifiering eftersom det redan i dag står klart att det är just det ”drivmedel” som kommer att lyfta morgondagens flyg. Det saknas i dag politisk vilja för att se till att etablera och möjliggöra en inhemsk biobränsleproduktion av den omfattning som krävs för att förse den inhemska flygtrafiken med drivmedel. Elektrifiering och hybridlösningar är det enda rimliga framöver.

 

Därmed borde Helsingborg revidera sin egen resepolicy och sin klimatväxling, där det kostar kommunen 50 procent extra av biljettkostnaden varje gång en tjänsteman eller politiker reser med flyget. Dessa pengar går sedan till en fond som används för gratis tjänsteresor med Skånetrafiken samt till bidrag för inköp av elcyklar. Helsingborg borde öppna för att endast lägga pengarna på en grön omställning av sin kommunala flygplats. 

 

Det logiska vore att uppmuntra samtliga politiker och tjänstemän i Familjen Helsingborg att flyga så mycket som möjligt från flygplatsen i Ängelholm, så att den gröna omställningen kan finansieras och därmed kan få sig ett extra lyft mot de gröna molnen. Flygplatser är ju trots allt också en del av kollektivtrafiken.

 

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida