Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Csaba Perlenberg

”Det finns två smittor. Corona och rädsla.”

Journalisterna Kary Persson och Håkan Karlsson på Landskrona Direkt bad sina läsare om hjälp, och fick ett ordentligt gensvar.Foto: CSABA BENE PERLENBERG
Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida.Foto: NORA LOREK

Coronaviruset är ett hot mot fri press och god publicistik. Kvällspostens ledarsida gör nedslag på redaktionen på Landskrona Direkt, som fått känna av sina läsares stöd och deras tro på värdet av lokal journalistik.

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. KvP:s politiska hållning är liberal.

OPINIONSREPORTAGE. Efter 152 års utgivning riskerar den danska lokaltidningen Helsingør Dagblad att läggas ner, såvida ingen köper avisen innan april månads utgång. I en ledare samma dag som de mörkaste av mörka nyheter offentliggjordes skrev tidningens chefredaktör Dorthe Carlsen:

Send os en kærlig tanke og bær over med os, hvis stavefejlene er lidt mange i avisen og på nettet i morgen.

Felstavat eller ej: När det inte längre finns en lokaltidning med ansvarig utgivare som kan införa rättelser, är det för sent att svära över gårdagens misstag och undra över morgondagens nyheter.

 

På denna sidan Öresund har ingen tidning tvingats lägga ner i sviterna av coronapandemins ekonomiska jordskalv - än. Men redan nu kämpar medier, både på nationellt plan och i lokala utgivningsområden, med hur man ska bevaka en kris som kostar på. 

Jonas Kanje, chefredaktör för Helsingborgs Dagblad, satte häromdagen fingret på trycksvärtan: ”Tidningen är långt ifrån immun mot coronavirusets konsekvenser. Annonsintäkterna kommer att ta rejält med stryk, en stenhård utmaning i en redan tuff bransch.

 

Under fredagen meddelade kulturminister Amanda Lind (MP) ett akut stödpaket: En ökning av presstödet med 200 miljoner kronor, där 50 miljoner går till vita fläckar-stöd och 150 miljoner till ett tillfälligt distributionsstöd under 2020. Och årets redan beslutade presstöd ska betalas ut omgående. Samtidigt hänger bilan högt över samtliga papperstidningar: Fortfarande riskerar en mångmiljonsmäll när de nya reglerna för kostnadsansvaret för de som producerar papper att införa ett helt nytt system för insamling av returpapper väntas införas 2021. 

 

Men det är knappast bara papperstidningar som känner av corona-ekonomin. Om det finns moderklubbar för journalister är Landskrona Direkt onekligen undertecknads. Långt före Kvällsposten, GT och alla andra publikationer man skrivit för under åren var det den lilla, lokala och digitala nyhetsplattformen som lät en ung, skrivglad 14-åring skriva sina första stapplande texter. Tyvärr finns det inga transferfees mellan redaktioner, där moderpublikationen gynnas av sina hemmaodlade talangers publicistiska övergångar.

 

Kary Persson och Håkan Karlsson utanför Landskrona Direkts redaktion i centrala Landskrona.Foto: CSABA BENE PERLENBERG

 

Över 20 år senare har sajten utvecklats till en av två, fasta lokalredaktioner i Landskrona. Helsingborgs Dagblads lokala edition Landskrona Posten med Lokaltidningens reportrar. Och så finns Landskrona Direkt, den digitala pionjären som grundades 1999 av den legendariska och färgstarke publicisten Kalle Berggren. 

 

Som en helt fristående och 100 procent annonsfinansierad nyhetssajt har Direkten alltid varit beroende av det lokala ekosystemet där både näringslivet och kommunens annonsköp på sajten finansierat det dagliga nyhetsarbetet. 

Coronakrisen har, precis som för många andra redaktioner och nyhetsverksamheter, varit en smärtsam motsägelse: Rekordsiffror för den publicistiska verksamheten, men röda siffror för den ekonomiska affären. Ekvationen är obarmhärtig och totalt frikopplad från fagra ord om vikten av det fria ordet och pressens omistliga vikt för demokratin och det öppna samhället.

 

För en vecka sedan insåg Direktens tvåmannaredaktion, som består av ägarna och reportrarna Håkan Karlsson och Kary Persson, plötsligt att annonsförsäljningen inte bara saktat ner – den var stendöd.

 – Vi var helt barskrapade inför månadsskiftet, berättar Håkan Karlsson på redaktionen i det charmiga tegelhuset i centrala Landskrona där redaktionen huserar sedan ett år tillbaka. 

Annonsförsäljning var inte på tapeten. ”Det var inte läge att höra av sig till en handel i kris”, menar Håkan Karlsson. Lösningen blev helt sonika att be läsarna om hjälp.

 – Vi tänkte skriva en lång litania om betydelsen av det fria ordet, men det blev för deppigt. I stället sa vi det rakt ut: Det är kris. Hjälp oss, säger Karlsson.

Gensvaret från läsekretsen blev överväldigande. 

– Jag fick äta kvällsmat vid halv tio på kvällen den kvällen. Jag brukar äta vid fem, sex. Telefonen gick varm, Messenger, SMS, alla hörde av sig.

Redan första dagen hade 99 personer swishat in eller satt in en peng.

 – Folk förstod allvaret, säger Kary Persson.

Håkan Karlsson berättar om en äldre läsare som satte in en rejäl slant med motiveringen att han inte kunde somna om kvällarna utan att få avsluta dagen med att läsa Landskrona Direkt. 

 

För Kary Persson handlar en fortsatt publicistisk verksamhet inte bara om den egna brödfödan och Landskrona Direkts överlevnad. 

 – I dag finns det två smittor. Vi har covid-19, det är den den självklara smittan. Men vi har även en rädsla som smittar i samhället, där folk blir rädda av det som händer nu. Därför är det viktigt, utifrån vår roll som journalister, att leverera trovärdiga fakta. Men då måste vår verksamhet vara finansierad, säger Persson och lägger till:

– Det sprids så himla mycket osanningar just nu. Därför har vi en viktig roll att stoppa den andra smittan som också kan skada.

 

Det digitala ropet på hjälp ledde även till att ett par annonsörer, både nya och gamla, hörde av sig. Längst upp på landskronadirekt.com finns numera en annons från Landskronabaserade husbyggaren Emrahus med ett budskap som inte syftar till att locka kunder till den egna verksamheten:

Ja hallå. Vi har egentligen inget att säga… Vi köpte den här annonsen för att stötta vår lokala tidning. Gör det du också!

 

Det finns en tid även efter pandemin. Då kommer det finnas otaliga historier att berätta om, gripande livsöden att skildra, orättvisor att granska och framtida kriser att rapportera om. En investering i nyhetsmedia i dag, må det vara Landskrona Direkt, Kristianstadsbladet, Kvällsposten, BLT, Vxonews, Skånska Dagbladet, Hallandsposten, Bjuvsnytt, Sydöstran, Smålänningen, Lokaltidningen, Barometern, Bjäre NU, Trelleborgs Allehanda, Frilagt Hässleholm, Smålandsposten, Norra Skåne, Sydsvenskan och HD eller Ystads Allehanda eller valfri annan lokal tidning, är en investering i framtiden för både läsare och publicistiken.

 

Landskrona Direkts Håkan Karlsson och Kary Persson framför den färgstarka muralmålningen utanför redaktionen av Stine Hvid.Foto: CSABA BENE PERLENBERG

 

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida