Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Csaba Perlenberg

Dags att trolla med knäna i skolorna

Alan Rickman som läraren och magikern Severus Snape i Harry Potter-filmerna. Foto: ENTERTAINMENT PICTURES
Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida. Foto: NORA LOREK

Lärarbristen kräver både kreativa lösningar och nationella regeländringar. Det krävs också tuffa diskussioner om vad som är viktigast, att ha certifierade lärare eller människor som kan undervisa eleverna?

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. KvP:s politiska hållning är oberoende liberal.

Är du galen nog att bli lärare? Grattis! Du belönas med en arbetsmarknad som bokstavligt talat dansar efter din pipa. Det är bara att välja och vraka bland erbjudandena - nu och i morgon. Lärare är onekligen ett framtidsyrke - i alla fall om man ser till det akuta behovet. År 2035 kommer det skriande behovet att vara ofattbara 79 000 lärare, enligt SCB och Lärarfacket. 

 

Problemet är inte främst att antalet lärare minskar utan att antalet elever ökar. Förvisso har behovet minskat med 4 000 lärare sedan den förra framtidsberäkningen gjordes 2013, men det är en liten tröst i sammanhanget. Regeringen har dessutom förvärrat lärarkrisen i och med beslutet om utökad matematikundervisning i årskurs 4-6. "Satsningen" är en urholkning av lärartätheten och motsvarar 1 000 tjänster som inte finns. 

 

Skåne och Malmö är knappast förskonat. Hela 4 000 lärare saknas i regionen under de kommande fyra åren, varav hälften i Malmö. Detta enligt uppgifter från Skolverket som SVT Nyheter Skåne rapporterade om under måndagen. 

 

I dag tävlar kommuner mot varandra i jakten på att ha så många behöriga lärare som möjligt. I Malmö provar man enligt SVT med alternativa lösningar som att försöka få lärare som närmar sig pensionen att stanna ett par år extra och att obehöriga lärare och nyanlända får möjlighet att komplettera sina utbildningar. 

 

Samtidigt brottas Malmös skolor med akuta ordningsproblem, att döma av Sydsvenskans rapportering i början på januari. Då redovisade tidningen incidentrapporter från tio slumpvalda enheter mellan förskola och årskurs 9. En av många händelser från hösten 2017 är då en lärare ihärdar med att få en elev att duscha efter idrotten, varvid eleven slår läraren på armen med öppen handflata, sparkar på dess ben och spottar på läraren med de avslutande orden: "Fuck you bitch". 

 

Vem vill vistas i en sådan miljö, lärare eller inte? 

 

I flera skånska kommuner finns det andra modeller där man erbjuder olika karriärsteg och kompetensutvecklande program. Tyvärr är det lokala lösningar som i bästa fall endast kan påverka på marginalen. Nollsummespelet är ett faktum. De riktiga lösningarna måste skapas på nationell nivå. 

 

Inte ens på Harry Potters magiska skola Hogwarts går det att trolla fram lärare som inte finns ur tomma luften. Däremot går det att försöka behålla de lärare som redan finns - och vars erfarenhet kan vara både till skolornas, elevernas men även yngre lärares stora vinning. En tänkbar lösning skulle kunna vara att höja pensionsåldern för de som självmant vill det eller skapa en delvis eller total skattebefrielse för de seniorer som väljer att jobba efter sin pension. Lika viktigt är det att skapa än bättre incentiv för de som väljer att jobba kvar hela vägen fram till sin pension. Sockra gärna erbjudandet med att de äldre inom skolan får behålla sina sociala avgifter. Befrielse från de administrativa bördorna med minutiös dokumentation skulle också göra sitt för att behålla både en och flera hundra lärare.

 

Det största problemet i skolan i dag är dock inte att det saknas behöriga lärare med lärarlegitimation. Det största problemet är att det finns en massa vikarier som egentligen saknar ämneskompetens. Vem som helst kan sätta på en film eller högläsa en uppgift - inte alla kan förklara varför en viss kunskap är viktig att ha utanför klassrummets väggar. 

 

Det kommer förr eller senare att bli ofrånkomligt att det skapas ett snabbspår in i klassrummen för formellt ämneskunniga men inte pedagogiskt certifierade och utexaminerade lärare som kan hjälpa till att lösa lärarbristen. Vikten av att vara pedagogiskt behörig kommer i framtiden att minska rejält, så länge det viktigaste är att skaffa fram tillräckligt många vuxna som vill ställa sig framför eleverna. Alla som undervisar behöver inte vara lärare så länge som de som undervisar känner till sina ämnen. 

 

Då kvittar det om det om läraren är mugglare eller trollkarl, så länge elever lär sig det de ska. 

Men trolla med knäna, det kommer svensk skola få göra för lång tid framöver.

 

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!