Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Csaba Perlenberg

Bilen har en ljus framtid

För Sverige är bilens framtid en välfärdsfråga.Foto: SHUTTERSTOCK
Csaba Bene Perlenberg, fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida.Foto: NORA LOREK

Malmö borde välkomna morgondagens trafiklösningar. Mobilitet och individuella val har framtiden för sig.

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. KvP:s politiska hållning är liberal.

En av de stora frågorna rörande framtidens vardagspussel har för närvarande med bilen som transportmedel att göra. Givet är att trenden går mot en utfasning av fossildrivna motorer till förmån för elektrifiering eller olika slags hybridvarianter. Men sedan blir det mer av en gissningslek.

 

Kommer människor ens äga sina egna bilar i framtiden? Kommer vi kunna köra dem själva i takt med att bilarna blir självkörande? Och kommer vi åka mer eller mindre bil när delningsekonomin på allvar slår igenom och vägburna drönare med passagerare blir ett naturligt inslag i stadsbilden? 

 

Svaren kommer troligtvis att se väsenskilda ut beroende på om människor bor i eller nära ett urbaniseringscentrum eller om man bor på landsbygden. 

 

Vad som borde stå bortom allt rimligt tvivel är att teknikutvecklingen och hur bilen används inom en väldigt snar framtid kommer att göra klimatargumentet irrelevant för de som kämpar mot bilen som transportmedel. Det ihåliga argumentet att städer ska vara till för människor och inte bilar blir snabbt en såsig floskel när bekvämligheten i att beställa en delad bil för en billig peng, blir avsevärt större än att dela yta med främlingar på en buss. 

 

Därutöver kommer de städer som i dag tagit hotfulla steg mot att bygga bort bilen ur stadsbilden snabbt finna att verkligheten inte möter utopin. Det räcker med att titta på det återkommande trafikkaoset i Västra Hamnen i Malmö för att inse att kollektivtrafiken inte kan möta alla de transportbehov som finns. Det är inte en fråga om volym - det är en mobilitetsfråga.

 

För Sverige är bilens framtid en välfärdsfråga. Framför allt Västsveriges ekonomi är intimt sammankopplad med framgången gällande omställningen av bilen från miljöförstörare till nollutsläppsmaskin. 

 

I Malmö, likt många andra städer, rasar debatten om bilens framtid. Tyvärr baserar sig debatten alldeles för ofta på nuvarande eller rentav gamla uppfattningar om bilens nackdelar eller fördelar. I stället måste stadsutveckling koncentrera sig på att öppna upp för de möjligheter som finns med gröna, delningsbaserade personbilstransporter. 

 

Likt elsparksrevolutionen har möjliggjort en helt ny typ av mobilitet för många människor, som handlar om nära nog full kontroll över tillgänglighet och användning, kommer morgondagens bil att helt förändra människors resemönster och teknikanvändning.

 

Näringslivet är långt före det offentliga med initiativ och förslag. Imorgon fredag har tekniska nämndens trafikutskott i Malmö ett ärende på sitt bord om att tillsätta utredning kring två förfrågningar från två olika bolag som vill inleda så kallad friflytande elbilsdelning i Malmö. Ett av dem är Volkswagens program WeShare som sedan i somras finns i Berlin. Via sin telefon kan förare precis likt elsparkarna hitta en bil och sedan parkera den på en parkeringsplats var som helst inom Berlins stadsgräns. Betalning sker via app, för den tid som körts.

 

Givetvis bör Malmö tillåta moderna och gröna transportlösningar. Det är bara att tuta och köra.

 

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida