Csaba Perlenberg

”Asylrätten kan inte bygga på Hunger Games”

TOPPKANDIDAT. Märta Stenevi (MP), gruppledare i Malmö, är de grönas skånska toppkandidat till Europaparlamentsvalet. Och hon tänker tågpendla till Bryssel. Foto: CSABA BENE PERLENBERG

Märta Stenevi har inte tröttnat på Malmöpolitiken. Men som MP:s skånska toppkandidat till Europarlamentet tycker hon att Öresundsregionen har något viktigt att lära övriga Europa. 

 

I dag fortsätter Kvällspostens ledarsidas nya artikelserie där Csaba Bene Perlenberg träffar skånska toppkandidater till Europaparlamentet.

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. KvP:s politiska hållning är liberal.

OPINIONSINTERVJU. Miljöpartiet gjorde ett succéval i Europaparlamentsvalet för fem år sedan. Med 15,41 procent skickades fyra gröna parlamentariker till Bryssel och Strasbourg. I Skåne var stödet för MP i linje med det nationella resultatet: 15,12 procent. I Malmö aningen högre, 16,71 procent.

 

 

Hur det blir i vår återstår att se. I den första opinionsundersökningen som Europaportalen presenterade i slutet av februari, utförd av Sifo, rasar MP till 6,4 procent och halverar antalet EU-parlamentariker. Ett resultat på 6,4 procent är dock väl över de 4,1 procent som MP fick i Svensk Väljaropinion i februari.

 

Alice Bah Kuhnke (MP), etta på Miljöpartiets lista till Europarlamentet och före detta kultur- och demokratiminister. Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG

Inför valet den 26 maj toppar den före detta kultur- och demokratiministern Alice Bah Kuhnke och den före detta SVT-meteorologen och sedermera klimatdebattören och författaren Per Holmgren. Men en bit ner på listan, på plats 7, återfinns Miljöpartiets stridbara ledare i Malmö. Märta Stenevi har inte tröttnat på Malmöpolitiken, men:

– De frågor som jag besjälas av behöver drivas på alla nivåer samtidigt. För att vi ska kunna få utväxling på det vi vill göra i Malmö och Sverige så behöver vi få med EU-nivån. 

”Konkurrens måste bli bli hållbart”

Trots att Märta Stenevi hunnit med att vara både regionråd i Region Skåne, kommunalråd i det förra rödgröna styret i Malmö och numera gruppledare efter att MP förlorat sina kommunalrådsposter gick hon in i politiken så sent som 2012. Före det kämpade hon i rollen som inköpschef på ett bolag i Malmö för att göra hållbara val i produktions- och leveranskedjan.

– Jag insåg hur riggad hela marknadsekonomin är för fossila intressen. Det är inte en fri marknad som erbjuder jämbördig konkurrens när man vill göra hållbara val. Jag tror på marknadsekonomin men det behövs regelverk för att göra konkurrensen hållbar.

Av den anledningen ser Märta Stenevi gärna en europeisk flygskatt samt en koldioxidskatt.

– De som skitar ner borde också betala för det. Det gör inte alla transportslag i dag. Miljö- och klimatregelverken behöver skärpas så att det blir en rättvis konkurrens mellan hållbara och icke-hållbara val. Där är EU-nivån väldigt viktigt.

Öresundsförbindelsen mellan Köpenhamn och Malmö. Foto: JOHAN NILSSON/TT

Stenevi menar att EU har mycket att lära av Öresundsregionen. 

– Insikterna vi har lärt oss här i regionen om vad ett kollektivtrafiksystem betyder för tillväxt och arbetsmarknad är extremt värdefullt. När Fehmarn Bält-tunneln öppnar så får vi möjlighet att åka snabbtåg till Hamburg. Det förändrar hela kartan över var det är möjligt att arbeta och leva. Det skapas helt nya möjligheter att göra affärer och exportera varor.

”Fullständigt självklart att gränskontrollerna måste tas bort”

En utvidgad nordeuropeisk arbetsmarknadsregion från Hamburg i söder till Köpenhamn, Malmö och vidare mot Stockholm i norr om det blir svensk höghastighetståg bygger på en fri rörlighet som Miljöpartiet i regeringsställning varit med om att motverka genom gränskontrollerna. Märta Stenevi har dock öppet kritiserat dem.

 

Det känns, och rätta mig om jag har fel, att gränskontrollerna inte längre är en stor fråga inom Miljöpartiet.

– Jo, det tror jag nog. Men det är också en fråga som vi vet att Socialdemokraterna är extremt angelägna att behålla. Och då blir frågan: Är gränskontrollerna den frågan som vi är beredda att lämna regeringen för, och därmed mista möjligheten att påverka i alla andra frågor, därav klimatet? Nej, det är det nog inte. Framför allt inte efter att ID-kontrollerna försvann, får då löste man upp en del av problematiken. Men för mig är det fullständigt självklart att gränskontrollerna skulle behöva tas bort. Och jag träffar inte många miljöpartister som har en avvikande åsikt i den frågan. 

 

Hon tycker att EU-kommissionen hade kunnat vara skarpare i sin kritik av den svenska regeringen gällande gränskontrollerna.

– Man borde ha satt mycket hårdare press. Sen tycker jag att regeringen borde ha förstått det själv. Det har jag ju tyckt sedan de infördes. Det blir extra absurt när man pratar om vilka extra resurser polisen har för att upprätthålla gränskontrollerna, samtidigt som man pratar om offer för människohandel där kvinnor blir till varor, säger Stenevi och tillägger:

– Sluta lägg resurser på att kontrollera turisters pass och lägg de resurserna på att arbeta mot de nätverk som säljer kvinnor i stället för att häkta kvinnor som inte begått något brott i Sverige.

 

Just kvinnors rättigheter är en del av Märta Stenevis engagemang för EU-politiken.

– Det är oerhört allvarligt att se det hot som börjar växa fram mot kvinnors basala rättigheter. Den fria aborträtten, möjligheten till egen inkomst och egen försörjning. Där är något som växer i detta som är djupt antidemokratiskt. Får man ett EU som bara hålls ihop av ekonomiska faktorer och inte orkar ta i rättighetsfrågor så underminerar man tilltron till unionen.

Jennifer Lawrence som Katniss Everdeen i ”The Hunger Games: Mockingjay Del 1”. Foto: LIONSGATE/SPLASH NEWS / LIONSGATE/SPLASH NEWS SPLASH NEWS

När det kommer till migrationsfrågorna efterlyser Märta Stenevi legala och säkra sätt att söka asyl i Europa. 

– Att vi behöver ett kontrollerat mottagande är vi inte emot. Miljöpartiet har aldrig varit för fri invandring. Men vi har alltid värnat asylrätten, säger hon och lägger till:

– Asylrätten kan inte utelämnas till kriminella ligor. Vi kan inte ha en asylrätt som påminner om nån slags Hunger Games över Medelhavet, att den som överlever resan får ansöka om asyl. Det är inte en rimlig ordning. Vi behöver hitta ett legalt och säkert sätt för människor att få sin asylrätt prövad. För det är en mänsklig rättighet. Asylrätt handlar om individers mänskliga rättighet och inte om volymkontroller. 

 

Du är på plats 7. Varför ska Malmöbor och skåningar personrösta på dig och inte Alice Bah Kuhnke?

– Alice är en fantastisk kandidat. Det är inte en bortkastad röst på något sätt. Men jag tror att jag hade kunnat bidra med de erfarenheter vi har från Malmö, att bygga en gränsregion som fler i Europa hade dragit nytta av. Det finns en sammanhållningseffekt i att ha gemensamma ekonomiska intressen. 

Europaparlementet i Bryssel. Framtida arbetsplats för MP:s skånska toppkandidat? Foto: LISA MATTISSON

Ponera att du blir Europaparlamentariker. Du måste pendla mellan Malmö och Bryssel varje vecka. Det är ju inte riktigt möjligt att göra med tåg i dag.

– Jo, det skulle jag nog säga att det är.

Skulle du göra det varje vecka?

– Det har ju varit en del i övervägandet att kandidera. Det tar en dag. Det blir en extra dag i varje riktning. Då har man fyra dagar i Bryssel. När jag åkte senast var det två byten, i Hamburg och Köln.

Du tyckte det var effektivt?

– Det är ju inte ett optimalt sätt att lägga upp en arbetsvecka. Men det blir ju en avvägning mellan privatlivet och det politiska. Jag kommer inte att säga att jag aldrig mer kommer att sätta mig på ett flygplan, men när jag fick frågan från riksvalsberedningen så var detta en av avvägningarna. Jag ville inte ligga och flyga fram och tillbaka. Men att bo i Malmö underlättar situationen. För den som skulle vilja pendla med tåg från Umeå till Bryssel blir det i princip omöjligt.

”Oerhört bekvämt med nattåg”

Det torde vara ett argument för en sydsvensk MP-representant i Bryssel om något. Märta Stenevi efterlyser bättre tågförbindelser men också tydligare och enklare gränsöverskridande bokningssystem.

– Affärsresenärer har fått upp ögonen för hur oerhört bekvämt det är att resa med nattåget mellan Malmö till Stockholm. Om man hade kunnat få till fler sådana lösningar ute i Europa hade vi vunnit mycket. Att kunna ta ett morgonmöte i Paris för att man sovit på tåget i stället för att ta fakirflyget. 

Märta Stenevi (MP). Foto: CSABA BENE PERLENBERG

 

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida.