Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Csaba Perlenberg

2021 är Europaspårets år

Landskrona kämpar för Öresundsregionens framtid.
Foto: CSABA BENE PERLENBERG
Csaba Bene Perlenberg, fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida.
Foto: NORA LOREK

HH-förbindelsen är som kejsaren utan kläder. Men medan allt fler ifrågasätter en förbindelse som saknar lösningar för Öresundsregionens trafikproblem, är Europaspåret redo att tas på allvar.

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. KvP:s politiska hållning är liberal.

OPINION. Efter fem år av ständigt sabotage mot Öresundsregionen från den svenska regeringen, kommer januari 2021 att medföra ett av de viktigaste kapitlen någonsin i den svensk-danska relationen. Inom kort presenteras den gemensamma utredningen om en eventuell HH-förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör. 

Vad utredningen kommer att presentera, givet att danskarna inte vill dra tågspår längs med kustlinjen i norra Själland och givet att förbindelsen saknar kapacitet för godståg vilket är ett av de viktigaste argumenten för en ny förbindelse mellan Danmark och Sverige, återstår att se.

Mest intressant är att ju närmre HH-utredningen kommer att presenteras, desto större uppmärksamhet i stället riktas mot helt andra infrastrukturlösningar. Som Europaspåret, förslaget om en tågtunnel mellan Landskrona och Köpenhamn.

Nyligen skrevs en intressant debattartikel i Svenska Dagbladet (27/12) av trafikexperten Gerhard Troche, som kallt konstaterade att HH-förbindelsen inte löser några problem:

”Problemet med HH-förbindelsen är att varken godståg eller fjärrtåg kommer att kunna använda den på grund av att danska Kystbanan mellan Köpenhamn och Helsingör redan är en flaskhals. HH-tunneln ska också få väldigt branta lutningar som inte passar de tunga godstågen. Därför är godståg inte en del av den 2,5 år långa utredningen.”

Troches brutala uppriktighet är en välgärning och sätter stor press på de som förespråkar en HH-förbindelse. Trafikexperten fortsatte med följande liknelse:

”Diskussionen om HH-förbindelsen är som sagan om kejsarens nya kläder, där bara ett litet barn vågar säga att kejsaren är naken. HH-förbindelsen kan inte utveckla järnvägstrafiken över Öresund på ett sätt som svarar mot de politiska ambitionerna, men ingen vågar säga högt att projektet inte är rätt lösning för framtidens järnväg.”

Risken med HH-förbindelsen, om den mot förväntan förverkligas in sin föreslagna form utan godstågskapacitet, är dessutom att den skulle öka godstransport via lastbilar – och med det, även ökade utsläpp samt ökad trängsel.

Nyckeln till att på allvar kunna nyttja fördelarna med den kommande Fehmarn Bält-förbindelsen mellan Tyskland och Danmark, argumenterar Gerhard Troche, är att i stället fokusera på lösningar som både ökar fjärrtågskapaciteten men även godstågsförmågan. Då finns det endast en sådan lösning: Europaspåret. 

Trafikexperten skriver: ”I dagsläget är en förbindelse mellan Landskrona och Köpenhamn – Europaspåret – det enda förslaget som gör detta. Europaspåret mer än fördubblar kapaciteten för gods över Öresund, samtidigt som det minskar antalet godståg som kör igenom Lund, Lomma, Malmö och Kastrup, vilket ökar livskvaliteten för befolkningen och frigör kapacitet att utveckla persontrafiken. Förbindelsen skapar också betydligt snabbare persontågs­förbindelser från hela Västkusten till Köpenhamn och vidare mot Hamburg.”

I dagarna ökade även Europaspårets attraktivitet än mer. Landskrona Posten rapporterade på nyårsafton att Landskrona Stad, som driver tanken om Europaspåret, nu öppnar upp för att förbindelsen även skulle kunna byggas med kapacitet för bilar och lastbilar. 

2021 är året då Europaspåret borde ses som en lösning på Öresundsregionens trafikutmaningar.

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida