Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Biltillverkarna ligger långt från verkligheten

När nya bilar testas ges ofta glädjekalkyler i bränsleförbrukning. En av Volvos modeller drog 39 procent mer än vad som utlovats. Vad säger du om det Zlatan?

Konsumentverket har en sajt som heter Bilsvar med syftet att "ge dig lättillgänglig och tillförlitlig information" om olika bilmodeller. Men tillförligheten när det gäller uppgiften om bränsleförbrukning måste definitivt ifrågasättas. Den kommer från billtillverkarna och ligger långt i från verkligheten.

Nu finns det givetvis inte bara en verklighet. Den faktiska bränsleförbrukningen avgörs av olika faktorer som var i Sverige man bor, typ av vägar som bilen rullar på, körstil och om däcken är fullt pumpade. Men det står klart att den EU-standardiserade körcykel - NEDC - som mäter förbrukningen ligger många mil från den faktiska konsumtionen.

Tidningen Vi Bilägare långtidstestar varje år fem nya bilmodeller. Vid millennieskiftet hade de då körda bilarna i genomsnitt dragit 3,8 procent mer än vad som stått i reklamen. Det var helt klart inom felmarginalen, och ett gott betyg till bilindustrin.

Men de senaste fem åren har gapet mellan den marknadsförda siffran och den faktiska förbrukningen hållit sig mellan 20 och 29 procent. Det är siffror som borde få berörda biltillverkare att bikta sig i offentligheten och politiker att agera.

Bränslekonsumtionen har blivit allt viktigare för konsumenterna när bränslepriserna stiger och miljö-medvetandet ökar. Samtidigt har alltså skillnaderna mellan reklam och verklighet blivit allt större.

Värsta bränslebluffare i Vi Bilägares test är Volks-wagen Golf 1.6 TDI/115 hk med en överkonsumtion på hela 47 procent. Volvo V40 D2 hade dragit 39 procent mer än vad som utlovats. Det resultatet är inget att sjunga någon nationalsång över, eller vad säger Zlatan?

Det märkliga är att branschen inte ägnar sig åt någon etisk självreglering. Det går inte att hävda att den genomsnittlige bilkonsumenten ska känna till att den verkliga bränsle- och utsläppsnotan kan vara 20-50 procent högre. Branschorganisationen Bil Sweden borde se till att det i all marknadsföring TYDLIGT framgår att den uppskattade bränslekonsumtionen är gjord i laboratoriemiljö och att verkligheten kan vara en helt annan.

Det nuvarande NEDC-testet blir allt mer irrelevant bland annat på grund av starkare bilmotorer och att det inte tar hänsyn till temperaturskillnader samt normal körning. En förhoppningsvis mer realistisk testmetod väntas dock inte komma före 2020.

Bilbranschen uppträder dessutom som nidbilden av en skum bilhandlare. Man myglar. I testsituationen anpassar de fordonen för själva körcykeln där bilen trimmas på olika sätt för att minimera bränslekonsumtionen, inte för att maximera det realistiska utfallet i verkligheten.

Konsumentminister Birgitta Ohlsson - som uppger sig "tro på etisk kapitalism" - borde kalla in branschföre- trädare till Rosenbad på läxförhör.

Var finns de etiska spelreglerna mot allt detta bränsle-bluffande? Vilka möjligheter finns att under en lång väntan på ny EU-standard införa en mer verklighets- och Sverigeanpassad konsumentupplysning? Bränslebluffandet måste stoppas.