Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Alternativ blick

Behövs det ett nätverk speciellt för kvinnliga fotografer? Frågan kan besvaras av just termen kvinnliga fotografer, inte en fotograf vilken som utan en specifik sort, ett undantag från normen.
När Nätverket Brudarna för fem år sedan startades på Galleri Kontrast i Stockholm var det i frustration över att de nominerade till Årets Bild just tillkännagivits och att inte en enda av dem var kvinna.
Sedan dess har åtskilligt hänt, nästan en fjärdedel av de nominerade till 2007 års tävling var kvinnor och allt fler unga kvinnliga fotografer gör sig synliga i reklam och dagspress. Så är medelåldern också påfallande låg när nätverket firar femårsjubileum med utställningar på ett drygt tjugotal platser i Sverige och utomlands. I Malmö på Galleri Rönnquist & Rönnquist, men bara över helgen.

Av de sju deltagarna är Katrin Jakobsen den mest rutinerade, med många års erfarenhet från reklam och modemagasin. Här bryter hon resolut med sin tidigare verksamhet och visar bilder ur det pågående projektet "Alles wird gut" om utnyttjade barn och pedofiler.
Miniatyrer av scenarion har skapats i lera och fotograferats genom en lins täckt av en kondom, en av scenerna visas i utställningen, sedd genom ett hål i en pappkartong.
Ett titthål in i en värld vi alla vet finns, med belåtna pedofiler på rygg i sängen, leende efter utlösningen.
Vid sängkanten en thailändsk pojke i färd med att dra på sig kalsongerna, kroppen späd och tanig och ansiktet mycket äldre, en gammal mans. I en annan bild en naken flickkropp på en smutsig madrass i en källare, vid väggen ett väntande kamerastativ.
Inget synligt våld, bara en föraning och ett efteråt och värst av allt - en bedövande vardaglighet över hela ruljangsen. Business as usual, tillgång och efterfrågan.
Hantverket är suveränt, från de skickligt utmejslade figurerna till ljuset och miljöerna där användningen av dockor blir en effekt i sig, en lek med barnets rekvisita som gör scenerna än mer ohyggliga.

En helt annan nedstigning i barndomens landskap gör Marie Barthelsson när hon i en svit bilder från uppväxtens skog i norra Bohuslän söker magin hon upplevde där tillsammans med sin syster.
Där verkligheten inte räcker till använder hon silverfärgad graffitifärg och lyfter fram en detalj åt gången, animerar en tuva eller några ormbunkar och resultatet blir förvånande effektfullt.

En frisk kommentar till den manliga blicken på den kvinnliga kroppen ger Maja Atterstig i sina bilder, där en strategiskt placerad palsternacka uppkäftigt sticker fram ur en troskant.
I ett badkar gäspar en tjej lojt och helt utan att posera. Nakenhet och en lek med sexualiteten på objektets villkor, en befriande självklar vinkel som ger ett annat svar på frågan om ett specifikt kvinnligt fotografi finns och kan behövas.

Boel Gerell
kultur@kvp.se

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!