Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Susanna Dzamic

Dzamic: Kommer bli en glad 50-plussare

Foto: Larseric Linden

När summor överskrider en viss gräns så tappar jag greppet. Det är som att min hjärna har en inbyggd spärr. Jag har koll på att Zlatan såldes till Ajax för runt 85 miljoner men ungefär där går gränsen för min ekonomiska uppfattningsförmåga. För ett tag sedan läste jag en artikel om framtidsplanerna för cykelstaden Malmö. Vi har redan tagit oss in på en sjunde plats på listan med världens bästa cykelstäder. Well done! Som cyklist känner jag mig delaktig och stolt.


Jag läser och får snabbt backa tillbaka och läsa en gång till. Kan det stämma? Det låter ju jättemycket. Jo Malmö Stad ska satsa 400 miljoner på att göra Malmö till en bättre cykelstad som ska vara klar 2019. Vilken glad 50 plussare jag kommer att vara när jag svischar fram på stadens cykelbanor. Kanske kommer jag att kunna ta supercykelvägen mellan Malmö och Lund?

Redan i dag görs dagligen 100 000 cykelturer i Malmö. Tänk bara på när det är fullt på stadion. Som i onsdags. Då är det hög belastning på cykelbanorna genom parken. Jag älskar att det är nedförsbacken på hemvägen. Har vi vunnit så känns det extra lätt och om vi har en förlust eller en lill-förlust med 1-1 som tynger pakethållaren så känns det ändå inte lika jobbigt. Men den stumpen är bara en bråkdel av de 470 km cykelbana som finns i dag.

Det kommer att bli ännu fler och snabbare cykelbanor. Det ska byggas till fler räcken att hänga på under tiden vi väntar på att det ska slå om till grönt. Pengarna ska räcka till vindskydd och fler cykelpumpar. Redan nu märks det att det satsas. Om du har gått förbi Triangelstationen så har du säkert sett det nya cykelgaraget. Malmö tar cyklisterna på allvar, det är en sak som är säker! Om du cyklar genom Lugnet så kan du lätt skjuta i väg ditt gamla tuggummi så att det hamnar mitt i prick i de böjda papperskorgarna och en sak som är kanon, på pappret i alla fall, är de så kallade cykelboxarna. Markerade områden på gatorna framme vid trafikljusen där cyklister ska kunna stå för att få ett försprång mot övrig trafik när det väl slår om till grönt. Tyvärr verkar 90 procent av busschaufförerna tro att det är helt okej att ställa sig där så att cyklister trängs undan. Förhoppningsvis behöver vi inte dela vägbana med fler bussar när de 400 miljonerna är spenderade. Tror även att chaufförerna kommer att andas ut när de slipper ha 360 graders koll på alla cyklister som kör härs och tvärs.


Ja, jag vet att det finns cyklister som kör som galningar.

Och vi kan inte få för många cykelställ. Bara strössla med dem! Även om det i dagsläget finns 60 000 cykelställ så är det inte tillräckligt. En av anledningarna tror jag är att det inte är så många som faktiskt används. Hur många gånger har du satt din cykel i ett ställ och sedan när du ska ta ut den så har någon annan tryckt in sin cykel i stället vid sidan om, vilket gör det omöjligt att få ut din cykeln. Styret fastnar i någon annans korg. Du får en annan cykelgrannes stöd in bland dina ekrar.

Hade jag inte vetat bättre hade jag kunnat tro att det var en sadist inblandad i tillverkningen av de äldre ställen. Ofta blir det så att man tar varannan i stället så när det gäller antalet ställ som faktiskt kan användas så tror jag att vi kan räkna lite lägre.


Men en sak känns jobbig. Om Malmö stad nu gör så mycket för oss cyklister så borde jag ge någonting tillbaka. Kanske är det dags att jag tar mitt ansvar och köper en hjälm. Visst hade det varit tråkigt om jag skulle råka ut för en olycka och på så sätt bidra till den negativa statistiken för Malmö som cykelstad. Det har jag inte hjärta till.