Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Susanna Dzamic

Dzamic: Framtidens lärare saknar passion

Vad får du för bild om jag säger lärare? Tänker du på den första läraren som du hade i lågstadiet? Cameron Diaz i "Bad Teacher" kanske? Eller tänker du på den lärare som såg dig och sa att du var smart och fick dig att må bra?

Jag tänker att det framför allt är en person som vill undervisa och som har valt att göra detta av egen fri vilja. Av passion eller övertygelse.

Något icke mätbart måste det i alla fall vara med tanke på hur skolmiljön ser ut i dag.

Passionen och övertygelsen börjar rinna av nu och inom en period av åtta år kommer det tydligen att behövas 80 000 lärare. Lärare som vill ha betalt för sitt jobb. Som kräver en bättre arbetsmiljö och som inte tar någon skit.

For those about to teach - I salute you!

Under tiden händer följande. De som utbildar sig till lärare är varken passionerade eller övertygade. De är egentligen inte ens ­intresserade av yrket. Kommer du ens ihåg ditt fjärdeval i gymnasiet eller till högskola och universitet? Gör en lista nu snabbt. Om du inte jobbade med det du gör nu, vad skulle du då vilja göra? Att hitta ett eller två alternativ som man verkligen är intresserad av är inga problem men tre och fyra? Svårare eller hur? Och inte så intressant. Ja, det är i alla fall de som kommer att gå på lärarhögskolan i Malmö de närmaste åren. Bara en handfull hade sökt till dit som förstahandsval. Ja, någonting måste man ju göra...

Jag v et inte hur många av de som kom in på sitt fjärdeval som faktiskt kommer att arbeta som lärare i framtiden? Det hade varit kul att göra en undersökning på det.

Staffanstorp fick i veckan på fingrarna av skolministern för sin flumvision när det gäller den framtida skolan i kommunen. I dokumentet står att "En skola som är framtiden har inte klasser, lektioner, stadier, elever eller lärare. Den har i stället en oerhört komplex miljö där människor pusslar med sig själva, sina avsikter och sina resurser för att komma ut ur dagen rikare än de kom in. I en sådan miljö är ­planering fullständig underordnad förmågan att skapa något nytt och värdefullt för stunden." Welcome to the School of Horror! Mitt förslag är att skolans emblem skulle kunna vara ett stort saftigt cannabislöv.

Varför skulle lärare söka sig hit? Kanske ­ idealiskt för de lärare som egentligen inte vill bli lärare. Och kanske skulle de få bättre betalt? Då löneförhandlar de som bollplank. De har säkert mer betalt än en lärare.

Är det någon i den här arbetsgruppen som har tagit reda på vad barn mår bäst av? Det på­minner mig om när jag jobbade i restaurangbranschen och bar­personalen var irriterad på de som hade byggt baren. De som byggde hade aldrig jobbat i en bar och tänkte att det var väl bara att slänga ihop lite lådor och annat. Det blev omständigt och svårjobbat.

Då kom ett snille på att man kanske skulle konsultera en bartender nästa gång man skulle bygga en bar...

Att låta barn ansvara, planera och lägga upp sin egen undervisning är på gränsen till barnmisshandel enligt min mening. Det klarar ju knappt vuxna av. Barn behöver inte bollplank. De behöver lärare. Lärare som kan och vill undervisa. Fick en komisk beskrivning av en lärare, lite kryddad för underhållningsvärdet skull, men ändå.

- Jag förstår inte hur jag ska göra här. Det står räkna ut tjugo gånger fyra?

- Jo då ska du göra så här. Tjuuuuuuuugo gånger fyyyyyyraaaa.

Det hjälper inte att upprepa låååååångsamt och med tydlig röst. Det är inte undervisning. I mina öron låter det lite som någon som hellre skulle vilja vara på något annat ställe. Eller i vissa fall då, hellre vilja vara på tre andra ställen.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!