Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Magnus Ringman

Månadskortet är på vissa håll över 50 procent dyrare

EN PRESSAD DIREKTÖR. Skånetrafikens trafikdirektör Linus Eriksson bjöd in media till Centralstationen i går.Foto: Magnus Ringman

Ilskan bland pendlande skåningar är högljudd.

På presskonferensen säger Skånetrafikens trafikdirektör Linus Eriksson att bolaget är på väg mot ”världens bästa reseupplevelse”.

Två bilder av samma verklighet som inte matchar.

En skara journalister kom till Skånetrafikens presskonferens på Centralstationen i Malmö. Syftet med mötet var inte att presentera nyheter – utan att förklara att det nya biljettsystemet fungerar bra.

På presentationen bakom trafikdirektör Linus Eriksson står det att Skånetrafiken är ”på väg mot världens bästa resupplevelse”:

Kritiken har varit massiv sedan det nya biljettsystemet infördes. I förra veckan rapporterade Kvällsposten om stor irritation över avskaffandet av jo-jo-kortet. Inte minst från äldre utan smarta mobiltelefoner och som i andra sammanhang uppmanas att vara försiktig med värdehandlingar och därför är oroliga att visa upp betalkortet i en trång busskö. 

Klagomålen på det nya systemet sammanfattar trafikdirektör Eriksson i fyra punkter:

* Kritiken kommer från personer som inte förstår hur systemet fungerar.

* Det finns en generell kritik så fort biljettsystem förändras. Det var samma sak när jo-jo-kortet infördes.

* Funktioner som ska finnas men ännu inte är på plats.

* Kritik mot höjda priser.

Månadskortet blev 53 procent dyrare

– Men det har både blivit dyrare och billigare. Jag har inte sett några insändare som tackar för lägre priser, säger Linus Eriksson.

Prishöjningarna är inte små. Ett exempel. Boende i den lilla byn Gärds Köpinge, som pendlar till Kristianstad en mil bort, betalade tidigare 450 kronor för ett månadskort. Över en natt ökade priset till 690 kronor. En ökning med 53 procent (!)

Få, om ens några andra varor, har liknande dramatisk prisutveckling på så kort tid.

Linus Eriksson tycker uppenbarligen att kritiken är orättvis. Han räknar upp sju olika sätt att köpa biljett med Skånetrafiken.

Men det stora problemet är inte det nya systemet.

Det stora problemet är Skånetrafikens oförmåga att informera om förändringarna.

Delar av samhället är ännu inte digitalt

Det finns ingen anledning att misstro deras avsikter. De vill ta biljettsystemet in i den digitala tiden med en lång rad fördelar för användaren. Till exempel att inte behöva vänta, som på jojo-kortets tid, i 24 timmar från insättning på kontot tills pengarna kan användas.

Men utmaningen är att delar av samhället ännu inte omfamnat digitaliseringen. Det finns grupper som står utanför – vissa äldre och funktionsnedsatta eller människor som är skeptiska mot ny teknik – och den här typen av skiften tar tid.

Då är det återigen det viktigaste – kommunikation. Direkt information till medborgarna. Kunskap ger trygghet. Och här är uppenbart Skånetrafiken tondöv.

Det är inte medias fel att kunderna är arga. Kunderna är arga för att de tycker att det har blivit sämre.

Det är Skånetrafikens budskap som måste förtydligas.

Gör om. Gör rätt.