Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Magnus Ringman

Läs Kvällspostens kampanj om E6

Magnus Ringman, chefredaktör. Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG

På torsdag blir det kaos.

E6:an stängs av vid Alnarp – under två veckor.

Med start i dag granskar Kvällsposten Sydsveriges viktigaste väg.

Och kräver: kom fram i tid – och var vid liv.

Vi som pendlar längs E6 hör det dagligen. Hur P1 plötsligt tystnar, trafikradions karaktäristiska bröl bryter programmen och rapport om en krock på E6. En älg som irrar runt på vägbanan, senast var det en häst. En bil som kör mot körriktningen. Eller en lastbil som tappat lasten så att trafiken får styras om. Eller en ambulans på utryckning som har svårt att komma fram i morgonrusningen.

Kvällsposten har tagit fram unik statistik från Transportstyrelsen som visar hur många olyckor som har inträffat de senaste 3,5 åren på E6:an, Sydsveriges pulsåder. 

Det är deprimerande läsning.

Under perioden 1 januari 2015 till 30 juni 2018 har följande inträffat:

* 24 personer har omkommit.

* 50 allvarliga olyckor.

* 171 måttliga olyckor.

* 1 553 lindriga olyckor.

Totalt: 1 798 olyckor med långt fler inblandade människor.

Det innebär 1,4 olyckor per dag.

Är det rimligt? Är det priset vi måste betala för att komma fram till jobbet?

Sedan framkomligheten på morgonen.

Trafikverkets stora utredning, Åtgärdsvalstudie, E6 genom Skåne, visar hur sakta det går på 110-vägen söderut i morgonrusningen. Problemen börjar klockan 07.00. Klockan 07:30 förvärras situationen snabbt för att klockan 07:50 gå cirka 40 kilometer i timmen.

Den kommande veckan träffar vi några av alla som dagligen nyttjar de 143 kilometer väg som E6 utgör genom Skåne. Vi har kartlagt exakt var olyckorna inträffar på sträckningen och vi ställer makthavarna till svars.

Det finns ingenting som tyder på att problemen lättar framöver.

Per Tryding är vice vd för Sydsvenska Handelskammaren och har följt problemen längs E6:an under många år. Han låter lite uppgiven. 

 

Per Tryding, vice vd Sydsvenska Handelskammaren Foto: Handelskammaren

– Olycksstatistiken visar klart och tydligt att politikerna borde ha tagit i frågan betydligt tidigare, säger Per Tryding.

– Ingenting tyder på att trafiken på E6 minskar i framtiden. Tvärtom. Det kommer att bli betydligt värre. 

 

Orsakerna till det är främst två:

* Utbyggnaden av hamnen i Trelleborg. Redan idag är Trelleborg Skandinaviens största ro/ro- och färjehamn. År 2025 ska det finnas tre nya färjelägen vilket ytterligare ökar på godstrafiken till och från hamnen. Med större tryck på E6 som följd.

* Bygget av Fehrman-bältförbindelsen mellan Tyskland och Danmark. Det blir en 17,6 km lång bil- och järnvägstunnel mellan länderna. Bygget påbörjas 2019/2020 och beräknas vara klar efter åtta år. Förbindelsen förväntas också öka trafiken på E6:an avsevärt.

– Redan för tio år sedan såg vi varthän det barkade, att både pendlingen och godstrafiken väntades öka. Men ingen gjorde någonting. I stället har tågtrafiken prioriterats, säger Per Tryding. 

 

Därför drar i dag Kvällsposten i gång artikelserien.

Vi kallar kampanjen:  I tid – och vid liv.

Två, kan tyckas, självklara krav som ingen kan protestera emot.

Men faktum kvarstår: majoriteten av pendlarna kommer inte fram i önskad tid, vilket också skulle visa sig när Kvällsposten testade att ta sig fram med tåg respektive bil.

Lägg därtill: de senaste 3,5 åren kom 24 personer aldrig hem igen utan avled i olyckor.

Vad är då mest effektivt?

Bygga ut E6:an med fler körfält?

Öka tågkapaciteten?

Eller kanske trafikera sträckan Helsingborg - Malmö med snabbgående båtar? Jo, det finns faktiskt ett sådant förslag.

Häng med i artikelserien.

Gör din röst hörd på Facebook.

Ta ställning i vårt upprop.

För visst vill vi alla komma i tid och vara vid liv?

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!