Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Magnus Ringman

Gert tvingas vänta i timmar på färdtjänst

DE TRÄFFADES FÖR 54 ÅR SEDAN. Joachim Bierwagen och Gert Tornberg är ett strävsamt par. De har haft ett spännande och innehållsrikt tillsammans. Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG
EN NÖJESPROFIL I MALMÖ: Gert Tornberg har under årtionden varit en av Malmös nöjesprofiler. Nu har han trappat ner, men är fortfarande aktiv. Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG
I VÄNTAN PÅ FÄRDTJÄNSTEN. Gert Tornberg besöker Joachim dagligen på Lindeborgs gård i utkanten av Malmö. Han är helt beroende av färdtjänsten. Men det strular ofta. Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG

Det händer att Gert Tornberg, 73, får vänta mer än en timme på färdtjänsten.

Just nu, när livet är tufft och motigt, vill han fokusera på annat än transporter.

– Fattar du hur Malmö stad kan anlita ett företag med beställningscentral i Lettland? Det är skandal!

Den minneskunnige kommer ihåg Gert Tornberg från 1980- och 90-talens succéer på Sveriges Television. ”Här är ditt liv”, ”24 karat”, ”Helt apropå”, ”Fräcka fredag” och allt vad Malmö TV:s program hette.

Gert var studiovärden som ofta ledsagade in gästerna i sändningen – och var samtidigt ett av naven i Malmös nöjesliv. Mannen bakom Git Gay-priset med mera.

Vi träffar honom och maken Joachim Bierwagen, 79, på Lindeborgs gård i Malmö. För två år sedan drabbades Joachim av alzheimer och sedan dess har livet inte varit så enkelt för det strävsamma paret.

Gert suckar.

– Jag är här varje förmiddag och hälsar på, säger han och stryker maken ömt över pannan.

Det är en kärlekssaga av stora mått. De träffades 1966, i en annan tid då Socialstyrelsen fortfarande klassade homosexualitet som en sjukdom. De kämpade mot fördomar och för sin självklara rätt till ett liv tillsammans. 

Vardag i fullt tempo

Det är 54 år sedan det sa klick. Och sedan dess – en vardag som rullat på i fullt tempo med många vänner och fester.

Men den senaste tiden har varit jobbig. Joachim blir inte bättre och det är omöjligt för honom att flytta hem igen.

Men som om svårigheterna med sjukdomen inte var tillräckligt, så är färdtjänsten i Malmö ett växande problem. Gert nyttjar den dagligen, så han vet vad han pratar om.

Just denna vintermorgon fick han vänta i 45 minuter på att bilen skulle komma. En morgon med snålblåst och snöblandat regn i luften.

Det som irriterar honom mest är att det ofta är svårt att kommunicera med beställningscentralen – som ligger i Lettland.

– De kan inte svenska och vet ingenting om Malmö, säger han. En gång stod jag i en timme och väntade på Kalendegatan. Beställningscentralen hade skickat bilen till Celsiusgatan, säger han.

– Det är en skandal att Malmö stad låter sina medborgare lida för att de ska spara in lite pengar.

Den senaste tiden har många läsare hört av sig till Kvällsposten och klagat på färdtjänsten. 

Kommer för sent

Antingen kommer den beställda bilen inte alls – eller alldeles för sent.

I bland skickas taxin till fel adress. Och det är ofta svårt att göra sig förstådd när samtalet tas emot på beställningscentralen i Lettland på andra sidan Östersjön.

De kommande dagarna granskar Kvällsposten därför färdtjänsten.

Vi frågar oss: Hur länge ska våra mest utsatta medborgare, de gamla och sjuka, behöva lida av upphandlingar som syftar till att pressa priserna?

Och vad händer med kvaliteten när priserna pressas?

Årligen genomförs en miljon färdtjänstresor i Malmö. Två bolag anlitas – Taxi 97 med växel i Malmö och Cab online med växel i Lettland.

Florens Aniol är sektionschef på Malmö stad och ansvarig för färdtjänsten.

– Som helhet fungerar färdtjänsten mycket bra, säger hon. Det är bara två procent av våra kunder som klagar hos oss.

Ska kunna svenska

I avtalet med Cab online är kravet att växelpersonalen minst ska klara svenska B. 

– Vi har bra och engagerade entreprenörer som vi är nöjda med, säger hon. Om någon kund är missnöjd så är det viktigt att de hör av sig till oss, så att vi kan föra klagomålet vidare och utreda vad som gick fel.

Florens Aniol mejlar över statstiken från 2018. Den visar på sammanlagt 1 971 klagomål och 33 beröm från användarna. Flest klagomål, 905 stycken handlar om bemötandet från taxibolagen. 

Få tillgänglighetsanpassade fordon

Gert Tornberg känner sig lite uppgiven. 

Det är inte så konstigt. Han är beroende av att färdtjänsten fungerar – och som man ser i faktarutorna intill, är färdtjänsten nödvändig på många platser. 

I exempelvis Kronoberg och Kalmar län, två av Kvällspostens bevakningsområden, är bara drygt hälften av de kollektiva färdmedlen tillgänglighetsanpassade. 

Livet har ställts upp och ner för Gert. Vardagen är numera inrutad – fram och tillbaka till Lindeborgs gård, måndag till söndag. Då är det viktigt att färdtjänsten fungerar.

Så är det också för fler som Kvällsposten berättar om den kommande veckan. 

Det handlar om äldre människor som tjänat vårt samhälle och som nu på ålderns höst är beroende av att samma samhälle betalar tillbaka.

Det är klart att servicen ska fungera.

 

 

Färdtjänst i Malmö 2018:

Totalt antal resor:

727 449 

Antal synpunkter:

1 971

Antal beröm:

33

Färdtjänst med specialfordon:

93 663 

Antal synpunkter:

370

Antal beröm:

7

 

Tillgänglighetsanpassade fordon

Län, år, andel procent av fordonen i kollektivtrafiken som är tillgänglighetsanpassade (med ramp/lift, audiovisuellt utrop och rullstolsplats):

 

Kronoberg:
2017: 57,2 

2016: 56,3 

2015: 56,2

 

Kalmar: 

2017: 63,3

2016: 57,9

2015: 56,3

 

Halland: 

2017: 88,6

2016: 88,1

2015: 94,3

 

Jönköping:

2017: 88,8

2016: 86,8

2015: 86,0

 

Skåne:

2017: 95,0

2016: 94,1

2015: 90,9

 

Blekinge:

2017: 87,4

2016: 88,6

2015: 94,6

 

Punktlighet och antal resor med färdtjänst

2016:

Antal resor: 653 995

Punktlighet: 81 procent

 

2017:
Antal resor: 661 224

Punktlighet: 85 procent

 

2018: 

Antal resor: 662 674

Punktlighet: 88 procent

 

Resorna avser resor i Skåne län. Punktligheten avser samtliga serviceresor, och inte bara färdtjänstresor.

Källa: Skånetrafiken

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!