Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Lars Klint

Ta er tid att lyssna på Greta Thunberg

Greta Thunberg är ung klimataktivist. Foto: LAURENT GILLIERON / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN
Lars Klint skriver krönikor varannan fredag. Foto: Kvällsposten

En knapp tusenlapp tur och retur för några timmars flygning.

Över 7 000 kronor för åttio timmar på tåg. Med 12-13 byten. Till och från samma destination.

Jag har ett ärende till Sevilla i slutet av februari och försöker boka biljetter.

Det är inte lätt och det är inte billigt att resa miljösnålt. 

Obegripligt galet att Europas spårbundna kommunikationer inte lyckas samordna sina verksamheter på ett billigare, kundvänligare, snabbare och klimatsmartare sätt.

För sakens skull börjar jag med att ringa SJ:s kundtjänst. Och blir omedelbart avspisad av en förnärmad servicekvinna:

”Vi sysslar inte med sådant. Vi säljer enbart Sverige-resor”. Hon låter nästan stolt, eller om hon bara är stroppig.

Jag visste det, men jag tänkte att det luttrade tågfolket kanske mjuknat något efter Löfvens undanskymda passus i den senaste regeringsförklaringen:

”Utlandsresor med tåg förenklas - fler ska kunna ta tåget till kontinenten”.

Jo, det går att trassla sig ner till Rivieran, till Balkan, södra Italien och Sevilla. Men ack, så tidsödande, krångligt och dyrt jämfört med flygets vindsnabba, billiga och komfortabla trafik.

 

Politiker och chefer för transportmyndigheter och företag Europa runt, EU-parlament och Sveriges riksdag - ta er i kragen. Visa att ni inser allvaret med klimathotet. Om det är svårt att förstå, ta er tid att lyssna på Greta Thunberg.

Se till att skapa ett nät av moderna lågpriståg kors och tvärs över Europa. Med smidiga bokningssystem som fungerar från Älmhult till Rom, från Karlshamn till Aten. 

Det är en administrativ djungel att själv boka sig igenom danska, tyska, franska och spanska tågbolag i sökandet efter biljetten till Sevilla. 

Men med hjälp av trainline.se går det hyggligt att få allt ordnat i ett svep. Bokningsföretaget är lättillgängligt och letar upp billigaste alternativen. Det lever på provisioner från 86 tågoperatörer i olika länder. SJ är inte anslutet.

Jag fastnar för en avgång 07.35 från Köpenhamns huvudbangård. 39 timmar och 40 minuter senare ska jag kliva av på Santa Justa station i Sevilla. Efter sex perrong- och stationsbyten med stopp av varierande längd i Hamburg, Karlsruhe, Paris, Toulouse, Narbonne och Madrid. 

Priset på 4 023 kronor inkluderar platsbiljetter och sovbädd mellan Paris och Toulouse. Jag hittar en återresa för runt 3 000 kronor. Det är sju byten, restiden uppskattas till 47 timmar och 10 minuter. 

 

Jag jämför priserna med interrailkort. Jag hinner inte med mycket till tågluffning, men ett lagom anpassat kort visar sig bli billigare. Jag bör klara det för drygt 3 000 kronor i grundavgift.

Eller flyget då? Samma avrese- och återresedatum i Köpenhamn, med Ryanair, direktflyg, 76 centimeters benutrymme, 3 timmar och 40 minuter i vardera riktning för sammanlagt 989 kronor. Ett enkelt klick.

Nej, jag har råd och tid med interrail för seniorer. En merkostnad och uppoffring för minskade utsläpp. En lyx.

Och ett  skamligt uttryck för vår destruktiva infrastruktur och bräckligt kortsiktiga samhällsordning.

Ska tåget ha en ärlig chans i konkurrens med flyget och i kampen för klimatet måste politikerna tvingas till större insikt, mod och handlingskraft. Släppa prestigen och samarbeta.

Annars kommer inte det här att fungera.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!