Resonemanget känns cyniskt och stötande i ett civilmål med en utfrusen, söndermobbad elev som bara söker upprättelse för den avskyvärda särbehandling skolan dagligen lät henne utsättas för. Foto: Lev Dolgachov / LEV DOLGACHOV
Resonemanget känns cyniskt och stötande i ett civilmål med en utfrusen, söndermobbad elev som bara söker upprättelse för den avskyvärda särbehandling skolan dagligen lät henne utsättas för. Foto: Lev Dolgachov / LEV DOLGACHOV
Lars Klint

Kommunen borde ha betalat och bett om ursäkt

Publicerad

Svedala kommun belastar skattebetalarna med flera hundratusen kronor i advokatkostnader i en tvist mot en mobbad elev.

Kommunen erkänner att flickan blivit illa behandlad, men vägrar ta på sig något av ansvaret.

Svedala kommun och deras utbildningsförvaltning borde ägna sig åt att bekämpa mobbning och mobbare i stället för att lägga kraft och pengar på att vinna över mobbningens offer.

Flickans skolminnen delas av många. Och de är fasansfulla:

"De klippte upp och förstörde mitt elevskåp gång på gång. På utsidan skrev de neger och hora och fitta. Jag blev knuffad, sparkad och spottad i ansiktet. I matsalen kastade de mat på mig, så jag slutade äta där och gick hela dagarna utan mat."

Mycket av mobbningen finns dokumenterad. Skolledningen erkänner att det var problem, men att man gjorde så gott man kunde.

Det gjorde man inte alls, menar den drabbade flickan, hennes föräldrar och antidiskrimineringsbyrån Malmö mot Diskriminering (MmD) som stämt Svedala kommun. Om drygt en vecka faller domen.

Som upprättelse för det utdragna plågandet under högstadiet kräver ombudet för flickans räkning ett symboliskt skadestånd på 22 000 kronor av kommunen där hennes liv förpestades från första till sjunde klass. Förhandlingarna rör bara det sista mardrömslika året på Centralskolan. De tidigare övergreppen hann preskriberas under den långa handläggningstiden.

Flickan, i dag i övre tonåren, är färgad. Hennes mamma kommer från Afrika. Det är det enda skälet till de kränkningar, sexuella trakasserier och fysiska övergrepp som förföljde henne genom skolåren. Inför domaren i Ystad tingsrätt beskrev hon mobbningen och bristen på stöd och motåtgärder från skolledningen.

För Sydsvenskan har hon också berättat om de svåra men hon fortfarande lider av efter mobbningen. Panikångest och ett trasigt självförtroende bland annat.

Svedala kommun beklagar hennes situation, men slår ifrån sig allt ansvar. Skolan kände inte till att det pågick dagliga kränkningar mot eleven.

Den mobbning de fått vetskap om har de bemött och hanterat korrekt, försvarar de sig genom sin anlitade Stockholmsadvokat Christian Arnbom, som bara innan huvudförhandlingarna debiterat Svedalaborna 164 000 kronor, enligt Sydsvenskan. Flickans föräldrar har bilder, anteckningar, anmälningar och mejlväxlingar som visar hur aktivt de påtalade förföljelsen, vilka som svarade för den och hur den yttrade sig. Genom MmD driver de linjen att skolan väl kände till mobbningens omfattning, men agerade alldeles för passivt.

DO såg brister i Centralskolans utredning, men avslutade ändå ärendet utan några sanktioner mot kommunen, eftersom skolan vidtagit åtgärder för att förhindra fortsatta kränkningar.

– Som tillsynsmyndighet ser DO mer till de övergripande målen än till de enskilt drabbade, konstaterar Johanna Ingemarsson på MmD.

Kommunen stöder sig fullt ut på DO:s friande utlåtande. Utbildningschefen Johan Lundgren hänvisar i Sydsvenskan till likabehandlings- principen, att alla medborgare ska behandlas lika.

Resonemanget känns cyniskt och stötande i ett civilmål med en utfrusen, söndermobbad elev som bara söker upprättelse för den avskyvärda särbehandling skolan dagligen lät henne utsättas för. Familjen flyttade till annan ort när dottern skulle börja i åttan. För hennes, för andra plågade skolbarns och för hela antimobbningsrörelsens skull borde Svedala kommun ha undvikit den här konflikten, rannsakat sitt eget agerande, betalat skadeståndet - och bett om ursäkt.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag