Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Lars Klint

Jag svängde ut i trafiken – då var det inte lika kul

”Något övermodig svängde jag ut i den riktiga trafiken med ett virrvarr av bilar och bussar. Då var det inte lika kul längre.” Foto: FRITZ SCHIBLI / EXPRESSEN/KVP

Det finns säkert en massa risker och berättigade farhågor för en invasion av elsparkcyklar.

Men det hjälper inte.

Jag är nyfrälst anhängare av det här lilla behändiga och lättstyrda transportmedlet.

Jag ägnade en del av onsdagseftermiddagen på en av Malmös många hundra elscootrar.

Det var småpilligt före start. Vois nät låg nere så jag kom inte åt nån cykel därifrån. Men alldeles intill Triangeln fanns ett par uppställda exemplar från Lime. Jag skaffade deras app också och där gick det bättre. Fast dubbelt så dyrt, tre kronor minuten i stället för Vois 1,50.

Så sparkade jag igång och susade fram längs cykelvägarna mot Pildammsparken och vidare in till centrum. En toppfart på 24 kilometer i timmen kändes alldeles lagom. Det var lättmanövrerat och bekvämt. Det kändes tryggt och stabilt i balansen. Enklare och med närmare markkontakt än på cykel. 

Foto: Privat

Något övermodig svängde jag ut i den riktiga trafiken med ett virrvarr av bilar och bussar. Då var det inte lika kul längre. 

Jag upplevde att jag befann mig i livsfara. I ett fiendeland där bepansrade, motorburna vettvillingar inte visade minsta pardon för en medtrafikant på en pytteliten eldriven kickbike, som elsparkcykeln också kallas.

Jag flydde tillbaka in på cykelvägarna och plingade noga för alla äkta tramphojar som jag svischade förbi. Det var en härlig och rolig tur, trots bitande kyla och snö i luften.

Den privata satsningen på uthyrning av elektriska ”enpersonsfordon” har växt till en rörelse och en mycket påtaglig bild i Stockholms- och Göteborgstrafiken där lanseringen ligger ett par månader före Malmö.

Hur den kommer att utvecklas i Sydsverige när vår- och sommarvärmen närmar sig kan man bara ana. Explosionsartat skulle jag gissa.

Perfekt transport till badstranden, puben, arbetet, gymmet, konferensen, konserten, släktkalaset, PRO-mötet. Lämna på plats och plocka upp en ny för hemfärden.

Elmopeden är perfekt transport till konserten. Foto: TOMAS LEPRINCE

Men det gäller för kommunen att hålla ögonen öppna. Vara beredd att införa restriktioner och se till att trafikreglerna följs. 

I San Francisco, som var först med elscootern, gick det överstyr. Stökigt, skräpigt med cyklar som lämnades överallt, huller om buller. Och for fram som tysta, bemannade missiler på trottoarer och parkstigar. Gångtrafikanterna var livrädda. Flera olyckor inträffade.

Stadens ledning fick panik och drog över en natt in alla tillstånd till uthyrarna. Men elscootrarna hade redan en inarbetad, miljömedveten kundkrets vars protester mot förbudet var kraftfulla. För närvarande pågår en testperiod där två företag under ett år tillåts sköta verksamheten med 625 elsparkcyklar vardera.

Jag är säker på att elscootrarna har en lysande framtid i den svenska trafiken, särskilt i  tätorter med platt terräng. Och förutsatt att vi kan hålla ordning och reda såväl på de nya transportmedlen som de gamla hårt ansträngda motorfordonen. 

”I Malmö skulle det kunna vara ett viktigt inslag i målsättningen att 2020 vara världsbäst på hållbar stadsutveckling”, skriver Lars Klint. Foto: JENS CHRISTIAN / EXPRESSEN/KVÄLLSPOSTEN

Fossilfritt, tyst, smidigt och utrymmessnålt. Fler bilister borde kunna lockas över till att elsparkcykla i stället för att svära i köer och försämra klimatet.

I Malmö skulle det kunna vara ett viktigt inslag i målsättningen att 2020 vara världsbäst på hållbar stadsutveckling.

Så är det ju förbaskat roligt också, att glida fram på en batteridriven brädlapp med hjul och styre.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!