Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Björn Ranelid

Alla barn som är födda i Sverige bör lära sig att tala svenska

Foto: TT NYHETSBYRÅN

Kriget talar med kanoner och bomber, men kärleken behöver inget annat vapen än hjärtat. 

Alla domar i rättegångar läses och skrivs med bokstäver och ord. 

Människans språk är äldre än diktatorn och demokraten.   

Språket i tal och skrift är viktigare än alla nationalprodukter, maskiner, byggnader, riksdagar och kungahus i hela världen och det är ett vetenskapligt faktum, ty det kan inte skrivas och sägas några lagar, hållas konferenser och debatter, bestämmas statsbudgetar, datorprogram och tryckas instruktionsböcker till kärnkraftverk, bilar, flygplan och fartyg, om det inte finns språk med bokstäver, symboler och siffror. 

Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL / /IBL

Nu är det allvar och det finns inga undanflykter. Den svenska skolan har blivit sämre sedan trettio-, fyrtio-, femtio- och sextiotalet i avseendet kunskaper i tal och skrift för eleverna i det svenska språket. 

De svagaste eleverna flyttades till hjälpklass i tredje eller fjärde årskursen, men även där gällde att de skulle lära sig att läsa, skriva och räkna. Multiplikationstabellerna var obligatoriska och likaså rättstavning och välskrivning med betyg i ämnet. Hjärna, själ och hand skulle vara samspelta när bokstäverna skulle präntas med bläckpenna på papper. Det var och är inte gammalmodigt, utan däremot radikalt, lysande och behjärtansvärt då som nu.  

”Det är inte din mobiltelefon eller dator som undertecknar dina bankärenden och passhandlingar; det är din namnteckning för hand.” Foto: BENGT DOBRIN / GT/IDAG

Det är inte din mobiltelefon eller dator som undertecknar dina bankärenden och passhandlingar; det är din namnteckning för hand, ditt signalement, ja rentav din deoxiribonukleinsyra och det måste du finna dig i. Det är människans underbara seger över den döda och efterblivna maskinen. 

”Vackra ord slår ut som blommor i människornas ögon” Foto: TT NYHETSBYRÅN

Läraren ljudade och skrev bokstäverna på svarta tavlan i klassrummet och barnen härmade och försökte tills de kunde forma vokaler och konsonanter mer eller mindre skickligt och säga dem. Övning gav färdighet och ingen i klassen slapp undan. Så praktiserades omtanke och kärlek till barnen från lärarens sida.  

Vackra ord slår ut som blommor i människornas ögon och de pickar som fågelungar i fingerblommorna och vill ut genom huden. Bokstäverna kan ligga blickstilla på papper i tusentals år och plötsligt färdas de lika snabbt som ljuset i dag från dig till mig och oss. Det är ett mirakel som inte kan ersättas med pengar.

”Påven Franciskus, den amerikanske presidenten Donald Trump, kung Carl XVI Gustaf av Sverige och alla politiker i hela världen talar och skriver språk.” Foto: STELLA PICTURES/AVALON.RED B68

Ingen har fått ett Nobelpris i tystnad. Ordet väger ingenting och det uppstår från döden när du läser det. Det finns inga analfabeter i Sveriges riksdag. Påven Franciskus, den amerikanske presidenten Donald Trump, kung Carl XVI Gustaf av Sverige och alla politiker i hela världen talar och skriver språk. 

Bokstäverna och språken föds i själen och hjärnan och de lämnar kroppen genom munnen och handen. Däri möter du din nästa och så börjar vänskap, tillit, försoning, förlåtelse och förtröstan, men helst inte hat och vrede.  

Om jag vore skolminister och ansvarade för grundskolan eller Sveriges gymnasier, så skulle jag lägga mycket av min kraft, glädje, lust och kunskap i mitt ämbete. Jag skulle avstå från all partipolitik och varje form av taktik för att vinna röster inför stundade val till riksdagen. Barnen och alla de tusentals eleverna i skolorna skulle vara mina ledstjärnor.  

Foto: - - / OKÄND

Alla barn som är födda i Sverige bör lära sig att tala och skriva svenska från tidig ålder, om de är inskrivna på en svensk förskola. Från den första dagen i lågstadiet skall de tala och skriva svenska och det skall inte finnas några undantag. 

Barnen skall tala svenska på rasterna, om de är elever i svenska skolor. Andra språk kan de tala hemma med syskon och kamrater, men inte i skolan. Det handlar om kärlek till och ansvar för det växande släktet och det har ingenting att göra med partipolitik eller ideologi. 

Jag undervisade i filosofi i tolv år och svenska i fjorton år och matematik på grundskolan i ett år. I tre terminer undervisade jag invandrare i svenska. Jag älskade mitt yrke och längtade varje kväll efter att få börja den första lektionen följande morgon fem dagar i veckan. 

Jag brann för mina möten med eleverna och jag gjorde mitt yttersta för att sprida passion och entusiasm i mina ämnen. Jag vågar påstå att alla mina elever kan intyga att jag inte var sval eller likgiltig på lektionerna. 

Alfabetet och dess bokstäver är mänsklighetens viktigaste uppfinning som ställer alla maskiner, pengar och andra ägodelar i skuggan. Språket är människans främsta tjänare. 

Pedagoger, rektorer och skolchefer som inte bejakar detta kan inte vara kärleksfulla mot barnen. Det finns inga gömställen i ett klassrum och eleverna läser av lärarnas ansikten och gester innan de fäster ögonen på böckerna. 

Foto: ÅSA SJÖSTRÖM

När jag läser att flera skolbarn på mellanstadiet i Storvretskolan i Botkyrka som är födda i Sverige är analfabeter så påstår jag att det är en skandal och jag anklagar lärarna och rektorerna. Vad har dessa elever gjort under lektionerna i svenska? Har de inte lämnat in några prov och skrivit ord på tavlan i klassrummet? Hur har de kunnat undgå att lära sig säga och skriva bokstäverna och bilda ord och stava dem?

Medlemmarna i en symfoniorkester, en soldatgrupp eller ett fotbollslag sitter tysta och lyssnar vid genomgångar inför en uppgift. De knappar inte på mobiltelefoner. Även lärare i matematik, fysik och kemi måste ta hjälp av bokstäverna i skrift och tal, eftersom det abstrakta språket med symboler inte räcker till i undervisningen.  

Alla barn och vuxna individer som är analfabeter och saknar ett språk är socialt och intellektuellt handikappade. Det är ett faktum. När jag hade varit elev på Rörsjöskolan i tre år kunde alla barnen i min klass läsa och skriva. Detsamma gällde med all säkerhet även i de åtta andra klasserna som hade börjat på lågstadiet. 

När jag frågar min hustru och mina barn så har de samma erfarenhet. Ett fåtal elever fick stödundervisning. Vad har hänt med den svenska skolan? Det går inte att skylla på alla barn vars föräldrar är födda utanför Sverige, om jag åsyftar att deras döttrar och söner har bott och levt här sedan de var en dag gamla. Dessa barn har ju tillhört kullarna på förskolorna och sedermera årskurs ett. 

Foto: TT NYHETSBYRÅN

Varför är ett antal av dessa barn analfabeter när de nått årskurs fyra och fem? Det är en tragedi för dem och deras föräldrar och deras lärare och rektorer skall ställas till ansvar. 

Inga barn skall ha tillgång till mobiltelefoner på lektionerna. En elev i årskurs tre, fyra eller fem som inte kan alfabetet och inte kan läsa och skriva svenska skall sättas i arbete med språket varje skoldag, öva, stava och skriva timme efter timme. Jag åsyftar inte dyslektiker i detta sammanhang. 

Jag menar barn som knappar på sina mobiltelefoner och datorer. Kan de inte bokstäverna? Vad håller de på med? Tittar de på filmer och snuttar på Youtube medan tåget till utbildning, yrke, inkomster och försörjning lämnar stationen utan dem som passagerare. 

Det är tragiskt och ett nederlag för individen, samhället och nationen Sverige.