Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Experten: Signalen triggar behov av glass

Frans Melin, ekonomie doktor vid Lunds universitet, menar att Hemglass har en enorm fördel gentemot sina konkurrenter.

- Signalen triggar ett behov av glass, säger han till Kvällsposten.

Hur lyckad är Hemglass melodi ur ett marknadsföringsperspektiv?

- Väldigt lyckad. De har kunnat registrera in signalen som ett varumärke som kan kopplas till deras identitet. Men sedan beror det på vem man är i familjen. Barnen ser direkt kopplingen signal-glass-gott medan äldre kanske inte alls får samma känslor.

Vad kan Hemglass göra för att vända opinionen i Höllviken?

- Om man beslutar sig för att sänka volymen så riskerar Hemglass att förlora kunder som inte hör att bilarna kommer. Men under en övergångsperiod borde företaget ändå vara lyhört och sänka volymen. Unga människor har ju trots allt god hörsel.

Vad tycker du om att Hemglass är de enda som använder en sådan här signal?

- De har en klar konkurrensfördel eftersom kunderna kommer till dem och inte tvärtom. GB hade ju kunnat göra samma sak men utnyttjar inte den möjligheten.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!