Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Zuperklickis – Zlatans hus poppis på Hemnet

Efter ett dygn på Hemnet hade annonsen för Zlatans hus visats 36 000 gånger. Det gör huset till sajtens mest populära – fyra gånger mer klickat än något objekt.

FAKTA

De mest klickade objekten på Hemnet

1. Villa på Ribersborg i Malmö, Zlatans hus

36 000 visningar under första dagen

2. Villa, Sundsliden i Helsingborg.

Lyxvillan på 750 kvadrat uppdelat i tre plan och med havsutsikt tillhörde HIF:s förre ordförande Sten-Inge Fredin. Utgångspriset på hemnet: 55 miljoner kronor.

9 200 visningar under en dag

3. Villa i Lidingö.

Arkitektritad lyxvilla med havsutsikt, "overflowpool" och biosalong.

Utgångspris 24 000 000 kronor.

9 100 visningar under en dag

4. Dämmans fyrplats i Mönsterås

Fastighet på en ö i Mönsterås norr om Kalmar. Fyr från 1873 med konferensanläggning och helikopterplatta.

Utgångspris 19 000 000 kronor.

9 000 visningar under en dag

5. Bostadsrätt Östermalm

3900 visningar under en dag

6. Villa Stockholm

2 900 visningar under en dag

7. Villa Göteborg

1 800 visningar under en dag

8. Bostadsrätt Stockholm

1 800 visningar under en dag

9. Bostadsrätt Stockholm

1 700 visningar under en dag

När Zlatan Ibrahimovic och Helena Segers villa lades ut till försäljning på bostadssajten Hemnet tidigare i veckan blev det snabbt anstormning. Efter bara ett par dagar kan det konstateras att huset slagit rekord på bostadsajten – det visar statistik som Hemnet tagit fram på Kvällspostens uppdrag.

– Huset är det mest klickade objektet. Det har visats 36 000 gånger på en dag vilket är fyra gånger så mycket som något objekt tidigare under samma tidsperiod, säger Staffan Tell, pressansvarig på Hemnet.

"Många tittar på slott"

Efter sitt första dygn på sajten hade annonsen för patriciervillan vid Ribersborg visats nästan än dubbelt så många gånger som andra hus i området visas under hela sin försäljningstid.

Staffan Tell säger att det är två saker som gör att en annons för ett hus eller en bostadsrätt får väldigt många klick. Det ena är att det är något som sticker ut – att huset är stort eller utgångspriset högt.

– Många ställer in sina sökningar på att visa dyrast eller störst. Hemnet har runt 1,7 miljoner unika besökare i veckan och en tredjedel av dem är inne för att drömma sig bort. Dels letar man boende, men många är också inne för och tittar på slott eller herrgårdar som man egentligen inte är intresserad av att köpa, säger han.

Annonsens sprids på nätet

Men han tror att förklaringen till att just Zlatans hus fått en sådan explosionsartad spridning är all länkning i sociala medier. Annonsen har spridits på Facebook och Twitter, även internationellt.

– Det är den andra delen – om en annons sprids i sociala medier, då går det väldigt fort. Till exempel när en kändis säljer sitt hus, säger han.

Det hus som puttas ned till klicktoppens andraplats tillhörde även det en skånsk fotbollsprofil. En villa tillhörande Helsingborg IF:s förre ordförande Sten-Inge Fredin med ett utropspris på 55 miljoner fick 9 200 visningar under sitt bästa dygn på sajten.

Till salu i över ett år

De av Zlatans grannar som sålt sina hus på samma bostadssajt har inte kommit i närheten av fotbollsstjärnans siffror. Totalt 21 405 visningar under hela försäljningstiden är snittet för området.

Dock har det gått betydligt snabbare för dem att få sina hus sålda – i snitt har deras annonser legat ute i 130 dagar. Zlatan Ibrahimovic gick ut med att huset i Malmö var till salu för över ett år sedan, i mars 2012.

MISSA INGA NYHETER FRÅN SYDSVERIGE – ladda ner Kvällspostens app!