X2000 kraschade in i perrongen

Publicerad
Uppdaterad
MALMÖ. Ett X2000 som skulle växla in på Malmö central på lördagsförmiddagen kraschade plötsligt in i perrongen.
Strömledningar rasade ned och stationen blev strömlös.
- Det small till ordentligt, hela byggnaden skakade, säger Peter Kisch, som skulle med ett tåg till Kastrups flygplats, till Expressen.se.
X2000-tåget skulle ha avgått från Malmö mot Stockholm klockan 11.17 – men hann aldrig plocka upp några passagerare innan det brakade våldsamt in i perrongen.
Föraren blödde från ansiktet men det är oklart hur allvarligt skadad personen är.
Ett ögonvittne berättar för Expressen.se att hela byggnaden blev strömlös.

Folk på perrongen

- Det föll ned strömledningar när tåget kraschade in i perrongen. Tåget ställde sig som ett uppochnedvänt V, så det har ju haft någon form av hastighet, säger Peter Kisch, som var på väg till Kastrups flygplats för att tillsammans med flickvännen Caroline flyga till Thailand.
- Folk stod på perrongen, bara meter därifrån, och människor fick lite panik. De som jobbade där var väldigt upphetsade och ville tömma byggnaden på en gång, men det tog ett tag innan polisen kom och gjorde det, berättar Kisch.
Paret slängde sig ut i en taxi för att hinna till flygplatsen.
Enligt SJ:s presstjänst hände olyckan när tåget växlade in på Malmö central – tåget körde in i en så kallad stoppbock.

Kommer dröja

Passagerarna ska ha bokats in på nästa tåg, uppger Ann-Katrin Backlund vid SJ, men det är oklart när ett sådant tåg kan gå, menar passageraren Peter Kisch.
- Personalen sa att det kommer att dröja innan det går fler tåg från Malmö central, säger Kisch.
Det är oklart vad som orsakade olyckan och hur snabbt det gick inne på stationsområdet.
- Vid växlingsrörelser - som det var frågan om i det här fallet - är det föraren som ansvarar för att anpassa hastigheten, enligt följande regler: Vid en växlingsrörelse ska föraren kunna stanna på halva sträckan som man har överblick över. Exempel: om man har en stoppbock 50 meter framför sig så ska föraren köra i en sådan hastighet att man kan stanna efter 25 meter. Vad orsakat olyckan är inte känt, och vi kan inte heller spekulera om orsaker. Trafikverket utreder det inträffade. Utredningen är inledd, uppger Henrik Berger vid Trafikverket för Expressen.se.

Föraren skadad

Sven Kroon, insatschef vid räddningstjänsten, säger till Expressen.se:
- Vi har tagit ut lokföraren genom ett sidofönster och han är förd till sjukhus. Han var vid medvetande men blödde från ansiktet.
Enligt uppgift till Expressen.se uppgav föraren för räddningstjänsten att han kände sig yr strax före smällen. Det är dock långt ifrån klarlagt vad som har orsakat olyckan.
Moderna tåg har dessutom säkerhetssystem som ska förhindra den här typen av händelser.
Thorbjörn Falk
Thorbjörn Falk

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag